رپورتاژ آگهی


بررسی بهترین روش های مراقبتی بعد از جراحی دندان عقل

برداشتن دندان عقل یک عمل جراحی رایج است. اغلب به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای محافظت از سایر دندان هایتان در برابر مشکلات آینده و حفظ سلامت دهان توصیه می شود. بهبودی معمولا سریع بوده و بیشتر افراد می توانند تنها در عرض چند روز به فعالیت های عادی خود بازگردند.

چرا باید جراحی دندان عقل انجام شود؟

کشیدن دندان عقل، کشیدن دندان آسیاب سوم است. چهار دندان دائمی بالغ که در پشت دهان، در فک بالا و پایین قرار دارند. دندان های عقل معمولا بین ۱۷ تا ۲۱ سالگی رشد می کنند. اکثر افراد هر چهار دندان عقل خود را دارند. تخمین زده می شود که ۵٪ تا ۳۷٪ از مردم فقط برخی از دندان های عقل خود را دارند یا در برخی موارد، اصلاً دندان عقل ندارند.

محققان بر این باورند که دندان عقل برای اجداد ما ضروری بوده است، زیرا رژیم غذایی آنها بیشتر از آجیل سفت، برگ های ترد و گوشت نپخته تشکیل شده است. اما امروزه بیشتر غذای پخته می خوریم و از چنگال و چاقو برای بریدن غذا به قطعات کوچکتر استفاده می کنیم. در نتیجه، دندان عقل به عنوان ساختارهای وستیژیال (بخش هایی از بدن انسان که غیر ضروری شده اند) در نظر گرفته می شود.

گاهی اوقات هر چهار دندان عقل به طور طبیعی رشد کرده و هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند. اما اغلب اوقات دندان های عقل به صورت زاویه دار رشد می نمایند یا به طور کامل یا جزئی در استخوان فک یا زیر بافت لثه به دام می افتند. این مسئله می تواند طیف وسیعی از مشکلات را ایجاد کند.

مهمترین مزیت کشیدن دندان عقل این است که خطر ابتلا به مشکلات آینده سلامت دهان مانند بیماری لثه، پوسیدگی دندان، آسیب به دندان های مجاور، تحلیل استخوان و آسیب فک را کاهش می دهد. اگر قبلاً به خاطر دندان عقل خود دچار درد شده اید، کشیدن دندان می تواند ناراحتی را تقریباً بلافاصله کاهش دهد و شما را در مسیر سلامت دهان و دندان بهینه برگرداند.

نحوه انجام جراحی دندان عقل دندان

نحوه انجام جراحی دندان عقل دندان

پس از تجویز داروهای آرام بخش، جراح شما بی حسی موضعی برای بی حس کردن دندان ها و لثه ها تجویز می کند. دندان های عقل نهفته (دندان های عقل محبوس در لثه یا استخوان) با برش هایی در معرض دید قرار گرفته و به جراح دسترسی کافی برای عمل را می دهند. هنگامی که دندان های عقل قابل مشاهده گردیدند، جراح با دقت آنها را شل کرده و از حفره دندان بلند می کند، نواحی را تمیز نموده و بخیه می زند. در بیشتر موارد، بخیه ها طی چند روز خود به خود می ریزند. به طور معمول، کشیدن دندان عقل حدود یک ساعت یا کمتر طول می کشد. موارد پیچیده تر ممکن است بیشتر طول بکشد.

عوارض احتمالی جراحی دندان عقل

پس از برداشتن دندان عقل، می توانید انتظار ناراحتی خفیفی را داشته باشید، که با خونریزی و تورم خفیف همراه است. جراح دندانتان دستورالعمل هایی را برای مدیریت بعد از جراحی دندان عقل برای کاهش این عوارض به شما می دهد. هنگامی که اثر آرامبخش به اندازه کافی از بین رفت، یکی از اعضای خانواده یا دوستانتان شما را به خانه می برد.

در بیشتر مواقع، کشیدن دندان عقل عوارض طولانی مدتی را به دنبال ندارد. در موارد نادر، افراد ممکن است دچار موارد زیر شوند:

  • عفونت
  • حفره های خشک: از بین رفتن لخته خون که منجر به نمایان شدن استخوان می شود.
  • آسیب به سایر ساختارهای دهان، از جمله استخوان فک، اعصاب، سینوس ها یا دندان های مجاور

مهم ترین روش های مراقبت بعد از جراحی دندان عقل چیست؟

مهم ترین روش های مراقبت بعد از جراحی دندان عقل

اکثر افراد در عرض سه تا چهار روز بعد از جراحی احساس راحتی می کنند، اما ممکن است چند هفته طول بکشد، تا لثه های شما به طور کامل بهبود یابد. جراح دندان شما دستورالعمل های دقیق بعد از جراحی را به شما ارائه می دهد تا آسوده باشید. در اینجا چند دستورالعمل کلی برای کمک به بهبودی راحت پس از کشیدن دندان عقل آورده شده است:

  • در روزهای اول تا جایی که می توانید استراحت کنید.
  • به مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت از فعالیت های شدید خودداری کنید.
  • برای کمک به کاهش تورم، کمپرس سرد یا کیسه یخ را روی صورت خود قرار دهید.
  • محل جراحی را با دهانشویه ضد میکروبی تمیز نگه دارید.
  • حرکت شدید نداشته باشید، زیرا این کار می تواند لخته های خون را از بین ببرد و باعث خشکی حفره جراحی شود.
  • بقیه دندان های خود را طبق معمول همیشه مسواک بزنید.
  • تمام داروها از جمله آنتی بیوتیک ها و مسکن ها را طبق دستور مصرف کنید.

 

هزینه انجام جراحی دندان عقل

هزینه جراحی دندان عقل همانند هزینه لمینت دندان برای هر دندان متغیر است. جراحی دندان عقل نهفته عمل پیچیده تر، در نتیجه هزینه متفاوتی دارد. هزینه عمل بر اساس پیچیدگی روش به کار رفته تعیین می شود. اگر دندان ها نامرتب رشد کنند یا سن بیمار از سن توصیه شده برای کشیدن گذشته باشد، هزینه نه تنها بیشتر می شود، بلکه جراحی نیز طولانی تر خواهد شد. برخی از جراحان می توانند قیمت را در هنگام برداشتن همه دندان های عقل به طور همزمان کاهش دهند.

  • معاینه: همیشه ابتدا معاینه انجام می شود.
  • عکس برداری: برای دانستن محل پوسیدگی مورد نیاز است.
  • هزینه اضافی برای درمان شامل بی حسی موضعی، یا هر هزینه ای که ممکن است در شرایط اضطراری رخ دهد.
  • مراقبت های بعد از عمل: شامل نسخه، در صورت لزوم، و شاید گاز یا کیسه یخ باشد.

نادیده گرفتن علائم دندان عقل نهفته یا درد دندان می تواند در آینده به یک جراحی دندان پیچیده تر تبدیل شود. دندان عقل نهفته هرگز به خودی خود بهتر نمی شود. در مطب دندانپزشکی دکتر کندری با کمترین هزینه بهترین و تخصصی ترین خدمات جراحی دندان عقل ارائه می گردد.

کلام پایانی

کشیدن دندان عقل یک عمل جراحی رایج است، که می تواند خطر ابتلا به مشکلات دهان و دندان را کاهش دهد. تصمیم برای برداشتن دندان عقل یک تصمیم مهم است و ممکن است انتخاب درست همیشه واضح نباشد. با ما در مطب دندانپزشکی دکتر کندری در مورد اینکه آیا کشیدن دندان عقل برای شما مناسب است یا خیر و همه چیز درباره هزینه جراحی لثه مشورت کنید.

Drkondori.com