جالب و خواندنی


مشاوره حقوقی مراحل درخواست برای پاسپورت جدید

پاسپورت یا گذرنامه از جمله مدارک شناسایی و هویتی رسمی است که دولت متبوع مالک آن با صدور پاسپورت از سایر دولت‌ها می‌خواهد تا اجازه ورود و خروج تبعه آن کشور را به عنوان شهروند خارجی صادر کنند.

البته پاسپورت به تنهایی مجوز ورود اتباع خارجی نیست و تشریفات دیگری همچون دریافت ویزا نیز از شرایط ورود به یک کشور است که البته همه این‌ها منوط به داشتن پاسپورت معتبر و دارای تاریخ اعتبار است.

شاید اینطور به نظر برسد که مفقود شدن پاسپورت یا همان گذرنامه مسئله‌ای حائز اهمیت نیست اما باید توجه داشت احتمال سوء استفاده از گذرنامه ممکن است برای صاحب اصلی پاسپورت یا گذرنامه مفقود شده یا به سرقت رفته مشکلاتی را ایجاد کند.

پاسپورت یا گذرنامه نیز مانند دیگر مدارک هویتی بسیار حائز اهمیت است چرا که امکان اقدام به انجام امور غیر قانونی با سوء استفاده از این مدارک هویتی وجود دارد.

توجه داشته باشید که اعلام مفقودی گذرنامه موجب می‌شود که پاسپورت مفقود شده باطل شود و دیگر امکان سوء استفاده از آن وجود نخواهد داشت.

پاسپورت یا گذرنامه از جمله مهم‌ترین مدارک هویتی است که به لحاظ بین‌المللی دارای اهمیت بسیاری است.

با مفقود شدن پاسپورت باید برای دریافت پاسپورت المثنی فورا اقدام کنیم تا بتوانیم از عواقب گم شدن آن جلوگیری کنیم‌.

با توجه به احتمال سوءاستفاده از پاسپورت مفقود شده توسط افراد سودجو و ارتکاب جرم به واسطه این گذرنامه‌ها پلیس بین الملل امکان ثبت پاسپورت‌ها و گذرنامه‌های مفقود شده را در سامانه‌ای که به این جهت راه‌اندازی شده است فراهم کرده است.

در این سامانه آخرین وضعیت پاسپورت‌های مفقود شده ثبت می‌گردد و بنابراین اعلام مفقود شدن هر گذرنامه موجب می‌شود که اطلاعات مربوط به پاسپورت مفقود شده در سامانه اینترپل ثبت شود.

اقدامات مربوط به دریافت گذرنامه المثنی

گذرنامه‌ای که مفقود شده یا به سرقت رفته اگر بدون تاریخ اعتبار باشد یعنی تاریخ انقضای آن تمام شده باشد قابلیت هیچگونه استفاده و حتی سوءاستفاده را نخواهد داشت.

بنابراین مالک گذرنامه بدون تاریخ اعتبار تنها کافی است به یکی از دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کرده و درخواست صدور پاسپورت جدید کند چرا که با توجه به اتمام تاریخ اعتبار پاسپورت او دیگر گذرنامه المثنی صادر نمی‌شود بلکه پاسپورتی جدید و با اعتبار جدید صادر خواهد شد.

دریافت پاسپورت جدید با تاریخ اعتبار با پرداخت هزینه صدور گذرنامه طبق تعرفه تعیین شده و همچنین اخذ تصویر چهره متقاضی توسط متصدی مربوطه در دفاتر پلیس + ۱۰ امکان پذیر است.

پروسه دریافت پاسپورت با اعتبار جدید بسته به طول مدت تایید یا رد درخواست و اعلام تکمیل اطلاعات خواهد بود.

پس از طی مراحل مختلف مربوط به صدور گذرنامه، پاسپورت جدید صادر و چاپ شده و به آدرس اقامتگاه متقاضی به واسطه اداره پست ارسال و تحویل مالک خواهد شد.

در خصوص پاسپورت‌هایی که دارای اعتبار است و مفقود شده یا به سرقت رفته است درخواست گذرنامه المثنی الزامی است.

درخواست صدور پاسپورت المثنی در حالت مفقودی یا به سرقت رفتن زمانی که دارای اعتبار بوده پروسه‌ای طولانی‌تر دارد.

اولین اقدام در خصوص دریافت پاسپورت المثنی آن است که مفقود یا سرقت رفتن گذرنامه باید به مراجع صالح اعلام شود که معمولاً اداره گذرنامه شهر محل اقامتگاه مالک جهت اعلام مفقودی  انتخاب می‌شود در گذشته درج آگهی مفقودی در روزنامه کثیرالانتشار الزامی بود.

همانطور که اشاره کردیم در گذشته اعلام مفقودی گذرنامه با ثبت آگهی انجام می‌شد اما امروزه برای اعلام مفقودی گذرنامه و دریافت گذرنامه المثنی مراجعه به دفاتر پلیس + ۱۰ کافی است.

گذرنامه المثنی با ارائه مدارکی همراه است که شامل فرم صدور گذرنامه و کپی صفحات ۲ و ۳ گذرنامه در صورت موجود بودن، صفحه دارای مهر آخرین خروج و یا فرم استعلام خروج قانونی می‌باشد.

ارائه اصل شناسنامه ایرانی و کپی از تمام صفحات شناسنامه و اصل کارت شناسایی ملی و کپی آن و همچنین ارائه سه قطعه عکس ۳ در ۴ جهت صدور پاسپورت المثنی الزامی است.

برای صدور پاسپورت المثنی شرح چگونگی مفقود شدن گذرنامه با مشورت مشاوره حقوقی به همراه نامه اعلام سرقت پاسپورت با تایید پلیس محلی در صورت به سرقت رفتن آن الزامی می‌باشد همچنین صدور پاسپورت المثنی هزینه گذرنامه المثنی را همراه دارد که این هزینه توسط تعرفه اعلامی در دفاتر پلیس + ۱۰ اعلام خواهد شد.

امروزه صدور گذرنامه المثنی در مدت تقریبی ۲۰ روز انجام می‌شود اما پیش از این ممکن بود پروسه‌ای طولانی تا حدود ۶ ماه در پی داشته باشد.

مشاوره حقوقی مراحل درخواست برای پاسپورت جدید

مدارک لازم جهت صدور پاسپورت المثنی

تکمیل دو برگ فرم صدور گذرنامه و ارائه فتوکپی از صفحات ۲ و ۳ و صفحه دارای مهر آخرین خروج به همراه مدرکی مبنی بر تاریخ خروج قانونی از کشور یا فرم استعلام خروج قانونی الزامی است.

همچنین ارائه اصل شناسنامه جمهوری اسلامی ایران و دو سری فتوکپی از تمام صفحات به همراه ارائه سه قطعه عکس بیومتریک ۳ در ۴ جدید تمام رخ از روبرو بدون کلاه و عینک و به صورت واضح و همچنین با ارائه اعلام کتبی شرح کامل چگونگی مفقود شدن گذرنامه و نامه اعلام و تایید پلیس محلی به همراه کپی کارت شناسایی ملی از جمله مدارک لازم جهت صدور پاسپورت المثنی است.

اجازه محضری برای افراد زیر ۱۸ سال از سوی پدر و یا قیم قانونی و ارائه شناسنامه عکسدار توسط افراد بالای ۱۵ سال الزامی است.

همچنین افراد زیر ۱۵ سال باید با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل دفترچه بیمه و یا گذرنامه عکس دار در دفتر پلیس+۱۰ حاضر شوند.

همچنین ارائه اجازه محضری برای بانوان متأهل از سوی همسر الزامی است.

در خصوص بانوانی که همسر آنها فوت کرده ارائه اصل گواهی فوت همسر و یا اصل شناسنامه باطل شده همسر و همچنین برای بانوان مطلقه ارائه اصل طلاق نامه الزامی است.

از جمله مدارک الزامی برای صدور پاسپورت المثنی برای آقایان ارائه اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت هوشمند و یا موافقتنامه سازمان وظیفه عمومی برای مشمولان است.

مراحل مختلف دریافت پاسپورت المثنی

  1. همانطور که اشاره کردیم گذرنامه گمشده اگر اعتبار داشته باشد مراجعه به اداره گذرنامه و اعلام مفقودی گذرنامه الزامی است اما در خصوص پاسپورت‌های بدون اعتبار نیازی به اعلام مفقودی نیست.
  2. بعد از آن باید به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی پلیس +۱۰ مراجعه کرد.
  3. در مرحله بعد فرم و شناسه گذرنامه را از دفاتر پلیس + ۱۰ تهیه کرده و با پرداخت مبلغ مد نظر از طریق دستگاه کارتخوان مستقر در دفاتر و با ارائه مدارک مربوطه اقدامات لازم را انجام داد.
  4. در مرحله بعد ثبت تصویر چهره بیومتریک در دفاتر پلیس انجام می‌شود.
  5. و سپس هزینه خدمات مرکز ارائه خدمات و پست از طریق دستگاه کارتخوان مستقر در دفتر پرداخت خواهد شد.

مدارک لازم جهت صدور پاسپورت المثنی برای ایرانیان مقیم خارج

  • ثبت درخواست در سامانه میخک و دریافت کد رهگیری
  • حضور شخص متقاضی گذرنامه در محل سفارت
  • ارائه اصل شناسنامه و کارت ملی
  • ارائه تصویر پاسپورت قبلی در صورتی که موجود باشد
  • ارائه اصل مدرک اقامت معتبر به همراه اصل کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان
  • همراه داشتن گزارش فقدان پاسپورت از سوی پلیس محلی که حاوی شماره پاسپورت تاریخ و محل فقدان و یا سرقت، مشخصات صاحب پاسپورت با مهر و امضای مقام صادر کننده لازم است.
  • تکمیل یک نسخه فرم بقا بر تابعیت برای دارندگان ملیت خارجی و فرم پناهندگان برای دارندگان اقامت پناهندگی.
  • واریز هزینه صدور گذرنامه مفقوده و استعلام آخرین خروج از ایران.