رپورتاژ آگهی


بیت کوین در کدام کشورها ممنوع است؟

ارز دیجیتال بیت کوین در سال ۲۰۰۹ متولد شد و مفهوم سیستم مالی غیرمتمرکز را به جهان معرفی کرد. در حالی که مقامات مالیاتی، سازمان‌های اجرایی و رگلاتورهای جهانی هنوز در حال بحث در مورد چگونگی کنترل این ارز دیجیتال هستند. اینکه آیا می‌توانید از بیت‌کوین استفاده کنید یا خیر، به کشوری که در آن سکونت دارید بستگی دارد. در این مقاله خواهیم فهمید که بیت کوین در کدام کشورها ممنوع است. همچنین شما می‌توانید برای خرید بیت کوین به https://tabdeal.org/buy-btc مراجعه کنید.

الجزایر

به دنبال قانونی که در سال ۲۰۱۸ در کشور الجزایر به تصویب رسید،‌ هرگونه خرید، فروش، استفاده و نگهداری از بیت کوین کاملاً برای شهروندان این کشور غیرقانونی اعلام شد.

اندونزی

اندونزی در ژانویه ۲۰۱۸ قانون جدیدی را به منظور ممنوعیت ارزهای دیجیتال به تصویب رساند. بر این اساس از این تاریخ هرگونه تراکنش ارزهای دیجیتال اعم از بیت کوین در این کشور کاملاً ممنوع شد.

کلمبیا

کلمبیا یکی دیگر از کشورهای دنیا است که در آن بانک‌ها حق ندارند، هرگونه مبادله رمزارزها به‌خصوص بیت کوین را تسهیل کنند. اداره نظارت مالی کلمبیا در سال ۲۰۱۴ هشدار داد، ممکن است از مدیریت هرگونه سرمایه گذاری، نگهداری یا معاملات بانکی برای ارزهای مجازی خودداری کند.

بیت کوین در کدام کشورها ممنوع است؟

کوزوو

کوزوو یکی از کشورهایی است که در آن خرید و فروش ارزهای دیجیتال همچنان آزاد است،‌ اما به دلیل بحران انرژی در این کشور، از اوایل سال ۲۰۲۱ قوانینی برای ممنوعیت استخراج ارزهای مجازی به تصویب رسید. کوزوو در سال‌های اخیر با کمبود برق مواجه شده و مقامات این کشور به دنبال صرفه‌جویی در مصرف برق هستند. وزیر اقتصاد کوزوو در همین رابطه در اوایل ۲۰۲۱ از ممنوعیت درازمدت استخراج بیت کوین برای جلوگیری از اتلاف برق خبر داد.

بولیوی

ممنوعیت بیت کوین از سال ۲۰۱۴ در بولیوی به جریان افتاد. بانک مرکزی این کشور با صدور یک لایحه استفاده از هر ارزی که توسط دولت یا منطقه اقتصادی صادر نشده باشد را کاملاً ممنوع اعلام کرد.

ترکیه

با افت بی‌سابقه بهای لیر و رکود اقتصادی در ترکیه، بسیاری از شهروندان این کشور به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال روی آوردند. اما دولت ترکیه خیلی زود دست به کار شد و در آوریل ۲۰۲۲ بود که بانک مرکزی این کشور مبادله مستقیم و غیرمستقیم رمزارزها از جمله بیت کوین در ازای کالا یا خدمات را کاملاً ممنوع اعلام کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس ‌جمهور ترکیه حتی پا را از این هم فراتر گذاشت و تمام معاملات رمزارزها را به فهرست «خدمات مشمول مقررات وضع شده برای مقابله با تأمین مالی ترورسیم و پولشویی» افزود. دولت ترکیه همچنین اعلام کرد، به دلیل پرخطر بودن پرداخت با رمزارزها تصمیم به ممنوعیت کامل تراکنش‌های ارز دیجیتال گرفته است.

عراق

با وجود تلاش‌های مضاعف مقامات عراق برای ممنوعیت بیت کوین، محبوبیت ارزهای دیجیتال در این کشور رو به بال بوده است. اما دولت عراق از پا ننشسته و در سال ۲۰۱۷ بانک مرکزی این کشور در بیانیه‌ای ممنوعیت ارزهای دیجیتال را اعلام نمود. این مصوبه از آن زمان تا به حال همچنان تحت اجراست. اوایل سال ۲۰۲۱ هم در اقلیم کردستان قوانین مشابهی برای ممنوعیت فعالیت صرافی‌ها و کارگزاری‌های ارز دیجیتال به تصویب رسید

بیت کوین در کدام کشورها ممنوع است؟.

مصر

در سپتامبر ۲۰۲۰ اوضاع بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال در مصر وخیم‌تر شد و دولت اعلام کرد هرگونه معامله و تبلیغ ارزهای مجازی در این کشور بدون مجوز بانک مرکزی کاملاً ممنوع است.

مقدونیه شمالی

مقدونیه شمالی تنها کشور اروپایی است که تا به حال قانون رسمی برای ممنوعیت هر کدام از ارزهای دیجیتال به تصویب رسانده است. در مقدونیه شمالی استفاده از تمام ارزهای مجازی مانند بیت کوین، اتریوم و غیره کاملاً ممنوع بوده و جریمه‌های سنگینی برای خاطیان در نظر گرفته شده است.

هند

هند از کشورهای آسیایی است که رابطه چندان خوبی با ارزهای دیجیتال ندارد. دولت هند در نوامبر ۲۰۲۱ اعلام کرد که تصمیم دارد یک رمزارز با پشتوانه بانک مرکزی کشور راه‌اندازی کند. به همین ترتیب،‌ سایر ارزهای مجازی در هند کاملاً ممنوع اعلام شدند. این اولین اقدام جدی دولت هند برای محدودیت یا ممنوعیت ارزهای مجازی نبود. دولت این کشور چند ماه قبل از آن هم اقدامات جدی را برای جرم انگاری مالکیت، استخراج و خرید و فروش رمزارزها دنبال کرده بود. نارندرا مودی، نخست وزیر هند بارها از استفاده از رمزارزها در فعالیت های مجرمانه انتقاد کرده و حتی در یکی از سخنرانی های خود گفت: «در صورتی که ارزهای دیجیتال در دستان اشتباهی قرار گیرد، می تواند جوانان را به تباهی بکشاند.»

چین

چین در سال ۲۰۲۱ مراحل قانونی ممنوعیت ارزهای دیجیتال را طی نمود. مقامات چین بارها به شهروندان خود هشدار داده اند از بازار ارزهای مجازی دوری کنند و استخراج بیت کوین نیز در این کشور همواره با مشکلات زیادی مواجه بوده است.

چین یکی از کشورهایی است که تهاجمی‌ترین قوانین را بر ضد بیتکوین و سایر ارزهای دیجیتالی به تصویب رسانده است.

تلاش دولت چین برای ممنوعیت بیتکوین یکی از راهکارهای مقامات این کشور برای رواج ارز مجازی دولتی خود بوده است. در واقع، بانک خلق چین تلاش می کند تا خود را به عنوان نخستین بانک مرکزی جهان معرفی کند که صاحب یک رمزارز می شود. با وجود اینکه ارز دیجیتال دولت چین روی کاغذ فرق چندانی با سایر ارزهای دیجیتال ندارد، اما خصوصیت اصلی رمزارز که ناشناس بودن است را زیرپا می گذارد و پای نهادهای نظارتی را به دارایی های مجازی شهروندان بازی می کند. همان‌طور که از مدت ها قبل انتظار می‌رفت، دولت چین سرانجام روز ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲ مهر ۱۴۰۰) میخ آخر را به تابوت رمزارزها کوبید و هرگونه تراکنش رمزارزها در این کشور را ممنوع اعلام کرد.

روسیه

روسیه یکی دیگر از کشورها است که روابط پیچیده ای با رمزارزها دارد. رابطه تا پیش از این پیچیده دولت روسیه با ارزهای مجازی با حمله این کشور به اوکراین حتی از قبل هم پیچیده تر شد. تا پیش از این، رمزارزها در کشور روسیه کاملاً غیرقانونی بودند، اما اکنون با توجه به فشار مضاعف تحریم های اقتصادی بر روسیه، بسیاری از لزوم به کارگیری رمزارزها برای دور زدن تحریم ها خبر می دهند.

کلام اخر

وضعیت قانونی بیت‌کوین و آلت ‌کوین ‌ها در هر کشوری متفاوت است، در برخی کشورها هنوز حتی قانون و دستورالعملی برای آن تعریف نشده یا مقررات آن دائما در حال تغییر است. بیشتر کشورها استفاده از بیت‌کوین را غیرقانونی نمی‌دانند اما وضعیت این رمزارز به عنوان روش پرداخت یا به عنوان کالا در کشورهای مختلف دارای پیامدهای قانونی متفاوت است.

در برخی از کشورها برای استفاده از بیت‌کوین محدودیت‌هایی وضع شده و بانک‌ها مشتریان خود را از انجام معاملات ارزهای دیجیتال منع کرده‌اند. برخی دیگر از کشورها نیز استفاده از بیت‌کوین و رمزارزهای دیگر را به طور کامل ممنوع کرده و حتی مجازات‌های سنگینی را برای افرادی که با این پول معامله می‌کنند، در نظر گرفته‌اند.