جالب و خواندنی


وان، شهری بسیار زیبا در شرق ترکیه بوده و در نزدیکی مرز بین ایران و ترکیه واقع‌شده است. این شهر به دلیل نزدیکی به ایران، پایین بودن هزینه‌های زندگی در آن نسبت به دیگر شهرهای ترکیه و وجود جاذبه‌های فراوان گردشگری، تبدیل به یکی از مقاصد گردشگری محبوب در بین ایرانیان شده است؛ تا جایی که بسیاری از هموطنان، بویژه در شهرهای نزدیک به مرز، برای تفریح و انجام خریدهای سالانه یا فصلی خود به این شهر سفر می‌کنند. در این مقاله هزینه‌های سفر به وان ترکیه و همچنین راه‌کارهای صرفه‌جویی شرح داده‌شده است.

هزینه سفر به وان ترکیه 2024

جاذبه‌های گردشگری وان

شهر وان ترکیه، یک شهر تاریخی با قدمت ۳۴۰۰ ساله، دارای جاذبه‌های تاریخی، گردشگری و همچنین مراکز تجاری و تفریحی فراوانی است. از جاذبه‌های گردشگری وان می‌توان به اماکنی چون: دریاچه وان، قلعه وان، موزه وان، کتیبه خشایارشاه، جزیره آکدامار، کلیسای آکدامار، آبشار مرادیه، پارک کورتولوش و پارک آبی چاقداش، اشاره کرد. به‌علاوه، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری منحصربه‌فرد این شهر، خانه گربه‌های وان است که به‌عنوان مرکز آموزش و پناهگاهی برای گربه‌ها می‌باشد. به‌طورکلی، شما با هر سلیقه و بودجه‌ای که به این شهر زیبا سفر کنید، می‌توانید از آن لذت ببرید.

چگونه به وان ترکیه سفر کنیم؟

همانگونه که پیش از این ذکر شد، سفر به وان ترکیه به دلیل نزدیکی به کشور ما، بسیار آسان و رایج می‌باشد. از این رو، تمهیدات مختلفی برای سهولت سفر به این شهر، فراهم‌شده است؛ از جمله اینکه، چندین روش مختلف برای سفر به وان ترکیه وجود دارد که در ادامه به جزئیات بیشتر آن‌ها پرداخته می‌شود:

هزینه سفر به وان با هواپیما

سفر هوایی به وان ترکیه، گران‌ترین و در عین ‌حال سریع‌ترین روش رسیدن به این شهر است؛ بسیاری از شهرهای بزرگ ترکیه و برخی از مقاصد بین‌المللی، پرواز مستقیم به وان دارند. با وجود اینکه، مسافت هوایی از تهران به وان حدود یک ساعت می‌باشد، راه دیگری نیز برای سفر هوایی به این شهر وجود دارد، بدین صورت که شما می‌توانید ابتدا با هواپیما به استانبول پرواز کرده و از آنجا به وان بروید. هزینه خرید بلیط هواپیما به وان، بر اساس فاکتورهای مختلفی مانند شرکت هواپیمایی، نوع بلیط (چارتر یا سیستمی) و زمان خرید بلیط (بلیط لحظه آخری یا عادی)، متغیر است.

برای خرید بلیط هواپیما به وان ترکیه، می‌توانید از وب سایت GoToSafar، استفاده کنید که امکان خرید بلیط هواپیما با قیمت‌های متفاوت را فراهم می‌کنند. در این وب سایت، شما بایستی اطلاعات مربوط به تاریخ سفر، تعداد مسافران و نوع بلیط چارتری یا سیستمی را وارد کرده، از قیمت بلیط هواپیما به وان به صورت لحظه‌ای باخبر شوید؛ سپس با مقایسه قیمت‌ها، می‌توانید ارزان‌ترین نرخ را انتخاب و خریداری کنید.

هزینه سفر به وان از راه زمینی

هزینه سفر به وان از راه زمینی

یکی دیگر از روش‌های سفر به وان، سفر زمینی به این شهر می‌باشد که از طریق سه مرز مختلف امکان‌پذیر می‌باشد: مرز رازی، مرز سرو و مرز بازرگان.

مرز رازی (کاپیکوی): مرز رازی به‌عنوان یکی از امن‌ترین مرزهای منطقه، در شهرستان خوی واقع‌شده و نزدیک‌ترین مرز زمینی به وان می‌باشد. فقط توجه داشته باشید که مرز رازی در بازه زمانی ۹ صبح تا ۵ عصر فعالیت دارد، بنابراین، زمانتان را طوری تنظیم کنید که در این بازه زمانی به مرز برسید.

مرز سرو (اسندره): مرز سرو در ارومیه واقع‌شده و نسبت به دیگر مرزهای زمینی این بخش، بیشترین فاصله را با شهر وان دارد. این مرز زمینی، محدودیت زمانی نداشته و دسترسی به این مرز از طریق شهر ارومیه امکان‌پذیر است.

مرز بازرگان (گورباغ): این مرز که در شهرستان ماکو قرار دارد، از مهم‌ترین نقاط گمرکی ایران به شمار می‌رود. این مرز، در تمام ساعات شبانه‌روز فعال است، فقط نسبت به مرزهای دیگر در فاصله دورتری از شهر وان قرار دارد.

هزینه سفر به وان با اتوبوس

برای سفر به وان، برخلاف دیگر شهرهای ترکیه، به دلیل نزدیکی به ایران، امکان سفر زمینی نیز وجود دارد. اگر زمان بیشتری داشته و مایل به تجربه سفر زمینی هستید، سفر با اتوبوس، یکی از بهترین روش‌های سفر زمینی به این شهر می‌باشد. طبیعتا سفر با اتوبوس، ارزان‌تر از سایر روش‌ها بوده و علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه نهایی سفر، فرصتی برای دیدن مناظر جذاب طول مسیر را فراهم می‌کند. همچنین، شما می‌توانید به این روش و با هزینه بسیار معقول، به وان سفر کرده، سپس در آنجا خودرو اجاره کنید. با اجاره خودرو در وان ترکیه، همچون ماشین شخصی خود، به‌راحتی به جاهای دلخواه سفر کنید، همچنین می‌توانید ماشین کرایه‌ای را در شهر وان تحویل گرفته در شهرهای دیگر تحویل دهید؛ با این روش می‌توانید هزینه رفت و آمد خود را بسیار کاهش دهید.

هزینه سفر به وان با ماشین شخصی

هزینه سفر به وان با ماشین شخصی

سفر به وان با ماشین شخصی یکی از سخت‌ترین و هزینه‌برترین روش‌های سفر زمینی به این شهر می‌باشد، اما برای اشخاصی که علاقه‌مند به سفر زمینی بوده و می‌خواهند برنامه‌ریزی تمامی مراحل سفر به دست خودشان باشد، مناسب است. به‌طورکلی، هزینه سفر به وان با ماشین شامل هزینه‌های زیر است:

  • هزینه کاپوتاژ ماشین: کاپوتاژ یا مجوز عبور که منجر به اخذ شماره پلاک بین‌المللی می‌شود، یکی از مهم‌ترین مراحل سفر به وان با خودروی شخصی می‌باشد. برای این کار بایستی به اداره گمرک مراجعه کرده و با ارائه مدارکی چون: معاینه فنی، سن خودرو، یک قطعه عکس ۳*۴ و …، این مجوز را دریافت کنید.
  • هزینه اخذ گواهینامه رانندگی بین‌المللی: گواهینامه رانندگی از طریق کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی، قابل اخذ بوده و به دو روش آنلاین و حضوری، می‌توانید نسبت به اخذ آن اقدام کنید.
  • هزینه اخذ بیمه خودرو و شخص ثالث: برای سفر به وان با ماشین شخصی، نیاز به اخذ بیمه داشته و این بیمه که معمولا تا ۹۰ روز اعتبار دارد، از شعب بیمه و مرز، قابل اخذ می‌باشد. هزینه بیمه خودرو، با توجه به مدت اقامت در ترکیه و نوع خودرو، متغیر می باشد.
  • هزینه بنزین: قیمت بنزین در ترکیه در مقایسه با کشور ایران، بسیار بالاتر بوده و برای سفر با ماشین شخصی خود، بایستی این هزینه را نیز در نظر داشته باشید.

علی‌رغم تمامی هزینه‌های که این روش دارد، اما پس از طی این مراحل و پرداخت هزینه‌های مربوطه، اختیار سفر به کلی دست شما خواهد بود و می‌توانید به‌راحتی در این شهر و حتی شهرهای دیگر کشور، رفت و آمد کنید.

هزینه اجاره خودرو در وان ترکیه

بر اساس آنچه پیش از این ذکر شد، اگر شما ترجیح می‌دهید که در تمامی مراحل و برنامه‌ریزی‌های مربوط به سفر خود، انعطاف‌پذیری داشته باشید، اجاره خودرو بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. بدین صورت شما می‌توانید برنامه سفر خود را به‌دلخواه تنظیم کرده و از مکان‌های گردشگری مختلفی دیدن کنید. علاوه بر این، هزینه اجاره خودرو نیز در مقایسه با سایر روش‌های حمل و نقل، پایین‌تر است؛ به‌عنوان مثال، ممکن است، هزینه یک روز کامل خودرو از کرایه تاکسی برای یک مسیر معمولی، کمتر باشد.

مجموعه مسافرتی GoToSafar، با تجربه‌ای درخشان در زمینه ارائه انواع خدمات مسافرتی، امکان اجاره خودروهایی باکیفیت بالا در تمامی شهرهای ترکیه از جمله وان، همچنین امکان رزرو خودرو به دو صورت بدون راننده و با راننده (ترانسفر)، در کلیه فرودگاه‌های کشور ترکیه را فراهم کرده است. شما می‌توانید پس از کرایه خودرو، از پشتیبانی ۲۴ ساعته بهره‌مند شوید. از جمله مدارک مورد نیاز برای اجاره خودرو در ترکیه به شرح زیر می‌باشد:

  • عکس پاسپورت
  • عکس گواهینامه بین‌المللی
  • بلیط پرواز رفت (در صورت سفر هوایی)
  • شماره تلفن و آدرس منزل

هزینه سفر به وان با ماشین شخصی

هزینه اقامت در هتل‌های شهر وان ترکیه

شهر وان همانند دیگر شهرهای ترکیه، دارای هتل‌های زیبایی است و علی‌رغم کیفیت مطلوب، قیمت مقرون به‌صرفه‌ای دارند که مطمئنا از اقامت در آن‌ها لذت خواهید برد. هزینه اقامت در هتل‌های شهر وان، بسته به ستاره و کیفیت هتل متفاوت بوده و طبیعتا هتل‌های ۵ ستاره قیمت بالاتری نسبت به هتل‌های ۴ ستاره و ۳ ستاره دارند؛ همچنین، هزینه هتل‌ها در روزهای پرتردد، بیشتر از روزهای عادی خواهد بود.

وب سایت GoToSafar بهترین و معتبرترین وب سایت برای این کار است که امکان رزرو آنلاین هتل در ترکیه را فراهم می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه به این وب سایت و انتخاب گزینه «هتل»، فهرستی از موارد موجود را مشاهده کرده و با مقایسه ویژگی‌ها و قیمت آن‌ها، مناسب‌ترین هتل را انتخاب و رزرو کنید.

هزینه اجاره آپارتمان مبله با امکانات ویژه در وان ترکیه

علاوه بر هتل‌ها، گزینه‌های دیگری نیز برای اقامت در وان وجود دارند که بویژه برای اقامت‌های طولانی‌مدت، مناسب هستند و آن، اجاره خانه و آپارتمان مبله در این شهر می‌باشد. هزینه اجاره آپارتمان مبله در وان ترکیه، بسته به موقعیت مکانی، امکانات، متراژ آپارتمان، تعداد اتاق‌ها متفاوت است؛ البته این قیمت‌ها با توجه به فصل سفر و ایام تعطیلات نیز تغییر می‌کنند.

به بیان دیگر، اجاره روزانه خانه مبله در وان ترکیه به دلیل ویژگی‌ها و امکانات ارائه‌شده، علاوه بر اینکه درست همانند هتل‌های لوکس و ۵ ستاره می‌باشند، مزایای دیگری نیز دارند که موجب محبوبیت آن‌ها شده‌اند؛ از جمله این موارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تکمیل تمامی امکانات مورد نیاز مسافرین (لوازم آشپزخانه، ماشین لباسشویی، اتو، سشوار و …)
  • گستردگی اقامتگاه‌ها در تمامی مناطق وان ترکیه (بویژه مناطق محبوب شهر، نزدیک به مراکز خرید و غیره)
  • تنوع این قبیل اقامتگاه‌ها (آپارتمان مبله، ویلا، سوئیت و خانه)
  • حریم خصوصی و اختصاصی بیشتر (استخر و حیاط)
  • نظافت روزانه خانه‌ها در تایم مشخص توسط کادر مجرب

اقامت در چنین خانه‌هایی، بسیار مناسب مسافرت‌های خانوادگی بوده و حس خانه شخصی را به مسافران می‌دهند.

وب سایت GoToSafar، معتبرترین سامانه برای اجاره خانه و آپارتمان مبله می‌باشد که با مراجعه به این وب سایت و انتخاب گزینه «اقامتگاه» امکان رزرو بیش از ۷۸۰۰ اقامتگاه در شهرهای مختلف ترکیه، برای شما فراهم‌شده است. در این وب سایت شما می‌توانید با مشاهده و مقایسه مشخصات، قیمت و تصاویر واقعی اقامتگاه‌ها، مناسب‌ترین مورد را انتخاب و نسبت به رزرو آن اقدام کنید.

به‌علاوه، این وب سایت خدمات پشتیبانی ۲۴ ساعته و به ۶ زبان: فارسی، انگلیسی، ترکی استانبولی، عربی، آلمانی و روسی را نیز ارائه داده و شما می‌توانید به‌راحتی هزینه آن را به صورتی ریالی و آنلاین پرداخت کنید.

برای سفر به وان ترکیه لیر ببریم یا دلار؟

با توجه به اینکه، وضعیت اقتصادی کشور ترکیه همواره در حال تغییر بوده و لیر به ‌عنوان واحد پولی این کشور، ثبات کمتری نسبت به دلار دارد، بهتر است برای سفر به وان، مقداری لیر ببرید و بقیه پول خود را دلار بگیرید. از دیگر دلایل توجیه به همراه داشتن دلار به‌جای لیر در سفر به وان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در صورت خرج نکردن پولی که به همراه برده‌اید، می‌توانید دلار را در سفرهای بعدی و کشورهای دیگر استفاده کنید.
  • تهیه دلار در ایران، نسبت به لیر آسان‌تر بوده و باقیمت مناسب‌تری امکان‌پذیر می‌باشد.
  • دلار ارزی بین‌المللی بوده و در همه کشورها معتبر است.
  • هنگام تبدیل دلار به ریال، ضرر کمتری خواهید کرد.
  • دلار به‌راحتی قابل تبدیل به واحدهای پولی دیگر است.
  • با توجه به ارزش بالاتر دلار، هنگام حمل آن در طول سفر، حجم کمتری خواهد داشت.

اما توجه داشته باشید که هنگام سفر به وان ترکیه، حتما مقداری لیر به همراه خود داشته باشید تا در صورت لزوم یا نیازهای پیش‌بینی‌نشده، به مشکل برنخورید.

قوانین پاسپورت برای سفر به ترکیه

قوانین پاسپورت برای سفر به ترکیه

ایرانیان برای سفر به کشور ترکیه، نیازی به ویزا نداشته و تنها با داشتن پاسپورت (گذرنامه)، می‌توانند به این کشور سفر کرده و حداکثر ۹۰ روز در این کشور بمانند؛ اما نکته مهمی که بایستی به آن توجه داشته باشد این است که در هنگام ورود به این کشور، باید حداقل ۶ ماه از اعتبار گذرنامه شما باقی‌مانده و مهر ورود در یکی از پایانه‌های مرزی (زمینی یا هوایی)، در آن ثبت شود. به عبارت روشن‌تر، در صورتی ‌که اعتبار پاسپورت شما کمتر از ۶ ماه باشد، اجازه ورود به شما داده نخواهد شد.

به‌علاوه، بسته به هدف شما از سفر به ترکیه (تفریح، تحصیل، کار و …)، مدارک مورد نیازتان نیز متفاوت خواهد بود، اما به‌طور کلی، برای سفر به این کشور به مدارک زیر نیاز خواهید داشت.

  • بلیط پرواز
  • مدارک رزرو هتل یا اقامتگاه
  • گذرنامه با اعتبار حداقل شش ماه
  • بیمه مسافرتی بین‌المللی (در صورت درخواست سفارت)
  • و گواهینامه بین‌المللی (در صورت اجاره خودرو یا سفر زمینی با خودرو شخصی)

هزینه سفر به استانبول از وان

مسافرانی که برنامه سفر به استانبول را دارند، اغلب این فرصت را غنیمت می‌شمارند تا ابتدا به شهر وان سفر کرده و سپس از آنجا به استانبول بروند. این کار فرصت بیشتری را برای کشف و لذت بردن از جاذبه‌های گردشگری شهرهای متنوع ترکیه را فراهم می‌کند. علاوه بر این، یک مزیت مهم سفر به استانبول از طریق وان، صرفه‌جویی در هزینه‌هاست. از آنجایی که پروازهای داخلی در ترکیه ارزان‌تر از پروازهای بین‌المللی می‌باشد. برخی از مسافران از طریق وان، به استانبول و شهرهای دیگر ترکیه سفر می‌کنند؛ بدین شکل، آن‌ها می‌توانند ابتدا از راه زمینی، مثلا با اتوبوس به وان سفر کرده و از آنجا با پرواز داخلی به استانبول یا هر شهر دیگر ترکیه بروند.

شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت www.gotosafar.com یا تماس با شماره تلفن: ۰۲۱-۹۱۳۰۱۱۷۳ و مشاوره با کادر مجرب مجموعه، متناسب با شرایط و بودجه سفر خود، از خدمات مجموعه وزین GoToSafar استفاده کنید.