جالب و خواندنی


بخش هیجان‌انگیز و لذت‌بخش هر سفر، بازدید از مکان‌های تفریحی و دیدنی شهر مقصد بوده که برای سفری اقتصادی، بهتر است از تفریحات ارزان و رایگان آن استفاده نمود. شهر مشهد دارای اماکن دیدنی و تفریحی بسیاری است که می‌تواند لحظات بسیار خوشایندی را برای زائران و مسافران گرامی رقم بزند.

برای مشهد گردی با بودجه کم، می‌توان از تفریحات و اماکن دیدنی داخل شهر بازدید نمود. در این مقاله با اماکن دیدنی و تفریحی ارزان و رایگان شهر مشهد آشنا می‌شویم.

مشهد گردی با بودجه کم

زائران و مسافران شهر مقدس مشهد، علاوه‌بر زیارت حرم مطهر امام رضا علیه السلام، می‌توانند از تفریحات ارزان و رایگان داخل شهر مانند پارک ها، مراکز خرید، اماکن تاریخی و سایر مراکز تفریحی و دیدنی شهر مشهد بازدید نمایند.

اماکن دیدنی داخل حرم مطهر

اولویت اول اکثر مسافران و زائران شهر مشهد، زیارت بارگاه مطهر امام رضا علیه السلام است که ترجیح می‌دهند بیشترین زمان خود را در حرم مطهر امام رضا و گشت و گذار در صحن‌های مختلف، اختصاص دهند. زائران عزیز می‌توانند در کنار زیارت از اماکن دیدنی و تاریخی داخل حرم نیز بازدید نمایند.

چطوری با بودجه کم بریم مشهد گردی؟

از اماکن دیدنی داخل حرم می‌توان به مسجد گوهرشاد، مسجد پیرزن، مسجد بالاسر، حوض اسماعیل طلا، پنجره فولاد، مدرسه پریزاد، مدرسه دو درب، انواع موزه‌های آستان قدس و همین‌طور آرامگاه پیرپالاندوز که در خیابان نواب صفوی در ضلع شرقی حرم مطهر قرار دارد، بازدید نمود.

باغ نادری مشهد

در میان مکان‌های دیدنی و گردشگری، باغ نادری یکی از بهترین گزینه‌ها، برای مشهد گردی با بودجه کم می‌باشد که حدود ۹۹۰ متر با حرم مطهر امام رضا (ع) فاصله دارد و با ۱۰ دقیقه پیاده‌روی می‌توان از این مجموعه زیبا، دیدن کرد.

این باغ به عنوان آرامگاه نادرشاه ساخته شده و نشانی برای قدردانی از این پادشاه بزرگ می‌باشد. قدمت برخی از آثاری که در موزه این مجموعه قرار دارد، مربوط به قبل از اسلام است و به همین خاطر این مکان تاریخی، بسیار مورد توجه زائران و گردشگران علاقه‌مند به آثار تاریخی قرار دارد.

نادرشاه در طول حکومت خود، قصد ساخت آرامگاهی شبیه به تاج محل را در این مکان داشته که ناتمام باقی ماند. بعدها توسط قوام السلطنه، بنایی برای این پادشاه ساخته شد و در طول زمان تغییرات زیادی در این باغ، صورت گرفت.

معماری این بنا توسط هوشنگ سیحون یکی از معماران معاصر و هنرمند کشورمان انجام شد. آثار بسیار زیبایی در این باغ طراحی شده و مهمترین خصوصیت آن، آرامشی است که در این باغ حکم فرما است. معماری ویژه و زیبای این باغ، توجه اکثر گردشگران را به خود جلب می‌کند.

یکی از اصلی‌ترین نمادهایی که در این باغ وجود دارد، مربوط به مجسمه نادرشاه بوده که سوار بر اسب در جلوی سربازان قرار گرفته است. این مجسمه در کشور ایتالیا، توسط ابوالحسن صدیقی ساخته شد.

با توجه به اینکه نادرشاه همواره در جنگ‌های مختلف حضور داشت، به جای استفاده از المان‌های تخت پادشاهی و خدمتکاران، از اسب و یاران جنگجوی او در ساخت این مجسمه استفاده شده است.

در این مجموعه موزه‌ای جهت نگهداری از آثار تاریخی مربوط به جنگ‌افزارهای دوره افشار ساخته شد که از انواع سلاح‌های گرم و سرد ایرانی و لباس‌های قدیمی و نظامی مربوط به دوره افشار، نگهداری می‌شود.

  • مکان: خیابان شیرازی، باغ نادری
  • زمان بازدید: از ساعت ۷:۳۰ الی ۱۷

بازار رضا مشهد

بازار رضا یکی از مراکز خرید و اماکن تاریخی شهر مشهد است که در نزدیکی حرم مطهر امام رضا قرار دارد. این بازار در حدفاصل میدان بیت‌المقدس و میدان ۱۷ شهریور واقع شده است که دارای دو دَر ورودی و خروجی می‌باشد.

یکی از گزینه‌های مشهد گردی با بودجه کم، گشت و گذار در این بازار بزرگ سنتی است. مغازه‌های متعدد این بازار تاریخی، محل مناسبی برای خرید سوغات زائران و مسافران می‌باشد.

ساخت این بازار قدیمی در اوایل دهه ۵۰ به اتمام رسید. بازار رضا دارای دو ساختمان دو طبقه با دو دالان موازی مسقف است که در حدفاصل دو خیابان، به عرض ۳۰ متر و طول ۸۰۰ متر قرار دارد.

مساحت کلی این بازار، حدود ۷۲ هزار مترمربع است که ۴۳ هزار متر آن، زیربنای بازار رضا بوده و ۲۹ هزار متر آن متعلق به سراهای کناری آن می‌باشد که در مجموع ۲۰۹۶ مغازه و حجره در این بازار وجود دارد.

  • مکان: انتهای خیابان امام رضا، حدفاصل میدان بیت‌المقدس و میدان ۱۷ شهریور
  • زمان بازدید: از ساعت ۹ الی ۲۲

پارک کوهسنگی مشهد

پارک کوهسنگی یکی از پارک های قدیمی و بسیار زیبای شهر مشهد است که در بین دو کوه سنگی واقع شده و به همین خاطر به پارک کوهسنگی معروف است. کوه‌هایی که در این پارک وجود دارد، مشرف به شهر بوده و در شب چشم‌انداز بی‌نظیری را به نمایش می‌گذارند.

تعدادی از شهدای جنگ، در این پارک و در بالای کوه دفن شده‌اند که بسیاری از افراد برای پیاده‌روی و کوهنوردی از این مسیر استفاده می‌کنند. گشت و گذار در پارک کوهسنگی، یکی از گزینه‌های مشهد گردی با بودجه کم است که سفر خاطره‌انگیزی را برای گردشگران رقم می‌زند.

در گذشته پارک کوهسنگی در خارج از شهر قرار داشت، اما با رشد جمعیت و گسترش شهر، هم اکنون یکی از بخش‌های اصلی شهر محسوب می‌شود. شاه عباس صفوی در سال ۹۹۵ هجری قمری و در سن ۱۶ سالگی در این مکان، تاج شاهی را بر سر نهاد.

این مکان تا سال ۱۳۱۰ به عنوان یک منطقه ییلاقی و جاذبه طبیعی، مورد بازدید مردم قرار می‌گرفت. سرانجام در سال ۱۳۱۸ ساختمانی دو طبقه توسط آلمانی‌ها در این مکان ساخته شد و با جدول‌کشی خیابان‌ها، نرده‌کشی و گل‌کاری این مکان ییلاقی، آن را به پارک زیبایی تبدیل کردند.

چندین تندیس که توسط شهردار میلان اهدا شده بود، در جلوی درب ورودی و در اطراف استخر قرار گرفته‌اند که به شکوه و زیبایی این پارک افزوده است. این مجموعه تفریحی در سال ۱۳۴۰ هجری شمسی، توسط یکی از خیابان‌های اصلی و بزرگ شهر، به ایستگاه راه آهن متصل شد که رونق بیشتری را به این پارک بخشید.

امکانات و جاذبه‌های پارک کوهسنگی

این مجموعه تفریحی و فرهنگی، دارای جاذبه‌های بسیاری از جمله موزه بزرگ خراسان، استخر بزرگ پارک، مراکز خرید، رستوران‌های متعدد، سفره خانه‌های سنتی، کافی شاپ، بستنی فروشی‌های معروف کوهسنگی، مراکز ورزشی و تفریحی، شهربازی، جزیره پرندگان، آبشار و دریاچه‌ مصنوعی می‌باشد.

همچنین انواع باغ‌ها مانند باغ سنگی، باغ موزه طبیعی، باغ پذیرایی، باغ فرهنگی، باغ آرامگاه، باغ تفریحی، باغ ورزشی، مسیر منوریل در اطراف کوه‌ها، شهربازی تابستانی، مجسمه شیر سنگی و… در این پارک وجود دارد. اولین باغ وحش شهر مشهد نیز در غرب این پارک ساخته شد که بعدها مورد تخریب قرار گرفت.

  • مکان: انتهای خیابان کوهسنگی
  • زمان بازدید: ۲۴ ساعته

چطوری با بودجه کم بریم مشهد گردی؟

پارک بازار مشهد

پارک بازار یکی از جدیدترین بازارهای مشهد است که دقیقاً روبروی بازار فردوسی قرار دارد. این بازار دارای شهربازی و پردیس سینمایی با ۶ سالن مجزا است که بیش از ۸۰۰ صندلی، ظرفیت دارد و در طبقه انتهایی این مجتمع تجاری، واقع شده است.

از دیگر امکانات این مرکز خرید، می‌توان فودکورت، کافی شاپ، پارکینگ طبقاتی، تهویه مناسب چهار فصل، بوفه تنقلات، نیمکت، راهنمای صوتی، فضای بازی و نگهداری از کودکان، آسانسور، پله برقی، ورودی مناسب برای ویلچر، سرویس بهداشتی و… را نام برد.

یکی از بزرگترین فودکورت‌های مشهد در این بازار قرار دارد که انواع غذاهای ایرانی، انواع ساندویچ، انواع پیتزا، انواع غذاهای سنتی را همراه با دسر، پیش غذا و انواع نوشیدنی سرو می‌کند. یکی از بهترین گزینه‌های مشهد گردی با بودجه کم، انتخاب و گشت و گذار در این پارک بازار می‌باشد.

منوی کافی شاپ پارک بازار نیز شامل انواع قهوه، اسپرسو، شیک، گلاسه، آبمیوه، شیر موز و انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم دیگر را سرو می‌کند که مکان دنج و آرامی را برای استراحت گردشگران مهیا کرده است.

یکی از جدیدترین پارک های مشهد نیز در این بازار واقع شده که وسایل بازی آن مناسب رده‌های سنی مختلف، از کودکان تا نوجوانان می‌باشد. انواع پوشاک زنانه، مردانه و بچه‌گانه، کیف و کفش، لباس مجلسی، مانتو، روسری و شال، لوازم آرایشی و بهداشتی، عطر و ادکلن، ساعت، لوازم خانگی و… در این بازار، با کیفیت و قیمت مناسب عرضه می‌شود.

  • مکان: خیابان طبرسی، بلوار مفتح، روبروی بازار فردوسی
  • زمان بازدید: همه روزه از ساعت ۹:۳۰ الی ۲۲:۳۰

سخن پایانی

در این مقاله با ۵ مکان دیدنی و تفریحی، جهت مشهد گردی با بودجه کم، آشنا شدیم که پیشنهاد می‌کنم این تفریحات ارزان و رایگان را در برنامه سفر خود به مشهد، قرار بدین. با رزرو هتل های مشهد از ایران هتل آنلاین می‌تونین لیستی از هتل های ارزان مثل این مواردی که براتون لیست کردم رو ببینین و رزرو کنین.

  • هتل آپارتمان شایگان
  • هتل آپارتمان معین درباری
  • هتل شاکر مشهد