جالب و خواندنی


اصفهان

فرا رسیدن عید نوروز، تمام شدن زمستان و شروع بهار را نوید می‌دهد و این فرصت عالی که طبیعت در حال شکوفا و سرسبز شدن است، یکی از مناسب‌ترین زمان‌ها برای سفر و گردش محسوب می‌شود. تعطیلات نوروزی این امکان را فراهم می‌آورد که شما بدون دغدغه کار، درس و دانشگاه در اوایل بهار چند روزی را از زندگی روزمره فاصله بگیرید و انرژی و انگیزه دوباره برای انجام کارهای روتین زندگی را به‌دست بیاورید.

برای سفر نوروزی می‌توانید مقاصد داخلی و خارجی مختلف را انتخاب و تجربه‌های جدیدی کسب کنید. در ادامه مقاصد داخلی و خارجی مناسب برای سفر در ایام تعطیلات عید را معرفی خواهیم کرد، همراه ما باشید.

بهترین مقاصد داخلی نوروزی

اکثر شهرهای داخلی ایران برای سفر نوروزی مناسب هستند، اما در این بین برخی شهرها از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده و آب‌وهوای مناسب‌تری نیز دارند. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. جزایر جنوبی ایران (کیش و قشم): یکی از خوش آب‌وهواترین مقاصد داخلی برای سفر بهاری جزایر جنوبی ایران مثل کیش و قشم هستند. با سفر به این جزایر می‌توانید از تفریحات آبی متنوع، زیبایی دریا و ساحل، غذاهای دریایی مختلف، جاذبه‌های گردشگری فراوان و… بهره‌مند شوید.
  2. اصفهان: یکی از اصیل‌ترین انتخاب‌ها به عنوان مقصد سفر نوروزی، شهر اصفهان است. تماشا و لمس زیبایی‌های شهر اصفهان از نزدیک قابل مقایسه با شنیده‌ها نیست. در واقع هیچ راوی یا نویسنده‌ای توانایی وصف زیبایی‌ها و جذابیت‎‌های سی‌وسه پل، منارجنبان، پل خواجو، میدان نقش جهان، بازار سنتی و… را ندارد. با تهیه بلیط هواپیما، اتوبوس، قطار و حتی خودرو شخصی خود می‌توانید به اصفهان زیبا سفر کنید.
  3. شیراز: از دیگر مقاصد نوروزی که نمی‌توان از جذابیت‌های آن چشم‌پوشی کرد، شهر شیراز است. شهری که در فصل بهار زیبایی‌های آن چندبرابر می‌شود و عطر بهارنارنج‌‌های آن شما را مدهوش خواهد کرد.
  4. مشهد مقدس: سپری کردن تعطیلات نوروزی در مشهد و همین‌طور حضور داشتن در حرم امام رضا (ع) در لحظه سال تحویل یکی از تجربه‌های ناب و فراموش نشدنی است. فضای شهری مشهد نیز بسیار زیباست و می‌توانید لحظات خوشی را در کوه‎‌سنگی، شاندیز، پارک ملت، طرقبه و سایر مراکز تفریحی و تجاری مشهد سپری کنید. سفر به مشهد با تهیه بلیط قطار، اتوبوس و هواپیما به صورت آنلاین امکان‌پذیر است. مثلا می‌توانید قیمت بلیط قطار برای هر نفر تهران مشهد را در اینترنت جستجو کرده و بلیط مناسب خود را بخرید. برای رزرو هتل های مشهد نیز می‌توانید به صورت آنلاین اقدام کنید.
  5. یزد: شهر کویری یزد نیز جزو مقاصد مناسب برای سفرهای بهاری است که جاذبه‌های گردشگری بسیار زیاد و جذابی دارد. شهر تاریخی و قدیمی ایران که هنوز هم آثاری از قدمت آن در کوچه‌پس‌کوچه‎های شهر هویداست.

یزد

بندر انزلی، نوشهر، رامسر، تبریز، نیشابور، سمنان، کرمان، لاهیجان، شهسوار، محمودآباد، گیلان، گلستان، بندرعباس، اهواز، تهران و… از دیگر مقاصد مناسب برای سفرهای بهاری در تعطیلات عید هستند و می‌توانید با تهیه خرید بلیط اتوبوس vip تخت شو ، قطار یا هواپیما خود را به هریک از مقاصد نام برده شده برسانید.

بهترین مقاصد نوروزی خارجی

علاوه‌بر مقاصد داخلی شما می‌توانید برخی کشورهای خارجی را نیز به عنوان مقصد برای سفر بهاری انتخاب کنید. از جمله بهترین مقاصد نوروزی خارجی می‌توان موارد زیر را برشمرد.

  1. ترکیه: یکی از کشورهای همسایه که جزو بهترین مقاصد برای سفرهای نوروزی محسوب می‌شود، کشور ترکیه است. شهرهای مختلف این کشور مثل استانبول، کوش آداسی، آنتالیا و … هر کدام زیبایی‌ها و جذابیت‌های فوق‌العاده‌ای دارند و یک مقصد مناسب برای سفر و گردش هستند.
  2. گرجستان: کشور زیبای گرجستان از دیگر کشورهای خارجی مناسب برای سفر بهاری است که می‌توانید تعطیلات عید خود را در پایتخت این کشورد یعنی شهر تفلیس بگذرانید و از جاذبه‌های گردشگری فراوان آن مثل برج ساعت تفلیس، مسجد جمعه، کلیسای جامع تثلیث و… بازدید کنید.
  3. دبی: دبی یکی از شهرهای لوکس و پر زرق و برق است که جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد و سفر به این شهر می‌تواند یک تجربه خاص و فراموش نشدنی باشد. برج خلیفه، قاب دبی، مراکز تجاری و تفریحی زیاد، سافاری، شتر سواری و… از جذابیت‌های دبی محسوب می‌شوند.

دبی

البته می‌توانید کشورهای دیگری همچون ارمنستان و ترکمنستان و همچنین کشورهای اروپایی مثل فرانسه، انگلستان، اسپانیا، یونان و… را نیز به عنوان مقصد سفر بهاری انتخاب کنید. کشورهایی مثل هند، تایلند، ویتنام، بالی، سریلانکا، ژاپن و… نیز می‌توانند گزینه مناسبی برای سفر در تعطیلات عید باشند.

فوت و فن برنامه ریزی برای سفر

برای برنامه‌ریزی سفر در ابتدا باید مقصد خود را مشخص کنید که آیا سفر داخلی یا خارجی در پیش دارید؛ چراکه مشخص شدن این موضوع در برنامه‌ریزی سفر شما تاثیرگذار است. به عنوان مثال اگر سفر شما به مقصد خارجی است و می‌خواهید تعطیلات عید را در خارج از ایران بگذرانید، باید مقدمات سفر خود را چند ماه قبل از سفر آماده کنید. اگر پاسپورت ندارید باید برای دریافت آن اقدام کنید تا در زمان مناسب به دست شما برسد.

اگر پاسپورت دارید باید مدت اعتبار آن را چک کرده و سپس متناسب با مقصد سفر برای دریافت ویزا اقدام کنید. البته برای سفر به کشورهایی مثل ترکیه نیاز به دریافت ویزا نخواهید داشت.

رزرو هتل و رزرو بلیط نیز از دیگر کارهای مهم و ضروری است که باید مدتی قبل از سفر انجام دهید. برای سفرهای داخلی شاید نیاز به دریافت پاسپورت و ویزا نباشد، اما باید نسبت به خرید بلیط و رزرو هتل در اسرع وقت اقدام کنید؛ چراکه در ایام عید بلیط‌‍‌ها و هتل‌ها به سرعت تکمیل ظرفیت می‌شوند.

متناسب با مقصد و آب‌وهوای آن لباس و لوازم مورد نیاز آماده کنید؛ این مورد برای سفرهای داخلی نیز صدق می‌کند. نسبت به فرهنگ و زبان کشور مقصد اطلاعاتی به دست بیاورید، بیمه مسافرتی تهیه کنید و از افرادی که قبلا به آن مقصد سفر کرده‎‌اند، درباره قوانین و شرایط سفر به آن کشور پرس‌وجو نمایید.

همچنین برای سفر راه‌های زمینی و هوایی مقصد را چک کنید. در سفرهای داخلی می‌توانید علاوه‌بر بلیط هواپیما، بلیط اتوبوس و قطار نیز تهیه کنید. با اینکه برای سفر به بیشتر مقاصد خارجی باید از مسیر هوایی اقدام کرد، اما برای سفر به کشورهایی مثل ترکیه و ارمنستان امکان سفر زمینی نیز فراهم است که می‌توانید متناسب با شرایط خود مسیر زمینی یا هوایی را انتخاب کنید.

در نهایت اینکه یادتان باشد، هنگام برنامه‌ریزی برای سفرهای داخلی و خارجی به‌خصوص در ایام عید نباید برای رزرو هتل معطل کنید؛ چراکه ممکن است اتاق خالی برای رزرو پیدا نکنید و مناسب نبودن محل اقامت از لذت سفر کم خواهد کرد.