رپورتاژ آگهی


کاهش  90 % تصادفات منجر به فوت با اجرای چک لیست خودرو قبل سفر + عکس

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که شیفته سفر بوده و دوست دارید که با زیبایی‌ها و طبیعت‌های دنیا مخصوصاً کشور خودمان بیشتر آشنا شوید و یا حتی اگر قصد دارید که برای تعطیلات آخر هفته از فرصتتان به خوبی استفاده کرده و همراه خانواده به یک مسافرت کوتاه چند روزه بروید، بهتر است که قبل از آغاز سفر نکاتی را مد نظر داشته باشید.

همان‌طور که می‌دانید پیش از سفر باید از سلامت خودرو به خوبی مطمئن شوید تا یتوانید به خوبی از جان خود و سرنشینانتان محافظت کرده، در جاده گرفتار نشده و احتمال وقوع حوادث ناگهانی را به شدت کاهش دهید.در مجموعه امداد خودرو زنجان با توجه به حضور در صحنه تصادفات و جویا شدن علت تصادفات چک لیستی تهیه کردیم تا بتوانیم در سفرهای نوروزی سال ۱۴۰۳ از  میزان این آمار بکاهیم.
بهتر است در ادامه اقدامات لازم قبل از سفر را بشناسیم.

چک لیست اقدامات لازم قبل از آغاز سفر :

آماده کردن جعبه ابزار

در وهله اول و حدودا  یک هفته قبل از سفر بهتر است که یک سری لوازمات مخصوص تعمیرات خودرو و یا همان جعبه ابزار خودروی‌تان را تکمیل کنید و آن را در طول سفر به همراه داشته باشید.

به همراه داشتن زنجیر چرخ

اگر قصد سفر به مناطق سردسیری کشور را دارید بهتر است که به همراه داشتن زنجیر چرخ را هرگز فراموش نکنید.

تعویض فیلتر روغن

بهتر است که در هنگام تعویض روغن موتور حتماً فیلتر روغن خودرو را نیز تعویض نمایید.

کاهش  90 % تصادفات منجر به فوت با اجرای چک لیست خودرو قبل سفر + عکس

بررسی روغن گیربکس

روغن گیربکس نیز یکی از روغن‌ها و مایعات درون خودرو است که نقش اساسی داشته و شما قبل از اقدام به سفر باید حتماً آن را بررسی کنید.

بررسی روغن ترمز

علاوه بر روغن موتور، بهتر است که روغن ترمز خود را نیز چک کنید، درست است که روغن ترمز تاریخ انقضای طولانی مدتی دارد اما قبل از سفر حتماً از میزان و سلامت آن مطمئن شوید تا در جاده به مشکل برنخورید.

کاهش  90 % تصادفات منجر به فوت با اجرای چک لیست خودرو قبل سفر + عکس

تست سلامت برف پاک کن

علاوه بر مایع شیشه شور، بهتر است که از سلامت برف پاک کن‌های جلو و عقب مطمئن باشید تا در هنگام سفر و تغییرات آب و هوایی دچار مشکل نشوید.

چک کردن لاستیک و سالم بودن آن

علاوه بر اطمینان از بالانس بودن چرخ‌ها و تنظیم باد بهتر است که آج‌های لاستیک خودرویتان را نیز چک کنید زیرا اگر که آج‌های لاستیک شما فرسوده شده و یا ترک خورده باشند احتمال پنچر شدن و یا ترکیدگی آن به شدت افزایش یافته و ممکن است که خطرات بسیاری برای شما در پی داشته باشد.

تهیه جک مناسب خودرو

هرگز چک کردن جک خودرو و امکانات لازم جهت تعویض لاستیک را نیز فراموش نکرده و از آن‌ها غافل نشوید.

 بررسی جامع و اساسی سیستم ترمز خودرو

سیستم ترمز خودرو یکی از اصلی‌ترین عواملی است که باعث توقف خودروی شما در زمان درست شده و از کار افتادن آن صدمات جانی و مالی بسیار زیادی را برای شما در پی خواهد داشت پس، از چک کردن سیستم کامل ترمز خودرو مانند روغن و لنت‌های ترمز غافل نشده و پس از بررسی لنت‌های ترمز و اطمینان از سلامت آن‌ها سفر خود را آغاز کنید.

کارکرد صحیح ترمز دستی

ترمز دستی را با دقت و به خوبی چک کنید و در صورتی که احساس می‌کنید که در آن مشکلی وجود دارد حتماً آن را به یک تعمیرکار نشان دهید.

تعویض فیلتر هوا

فیلتر هوا نیز به اندازه فیلتر روغن اهمیت بسیاری دارد، زیرا در صورتی که فیلترهای هوا کثیف شده و یا گرفته باشند اکسیژن رسانی به موتور به درستی انجام نشده و بازدهی موتور کاهش پیدا می‌کند و در مواقعی باعث ریپ زدن خودرو در حین حرکت خواهند شد.

بررسی تسمه‌های خودرو

هرگز فراموش نکنید که تسمه‌های خودرو مانند تسمه تایم و تسمه دینام را قبل از آغاز سفر به تعمیرکاری کار بلد و حرفه‌ای نشان دهید زیرا تسمه‌های خودرو بعد از مدتی خراشیده شده و آسیب می‌بینند و در صورتی که شل شده باشند نیز نمی‌توانند به خوبی کار کنند، پس بهتر است که آن‌ها را به یک تعمیرکار حرفه‌ای نشان دهید زیرا در صورتی که هر یک از این تسمه‌ها در حین حرکت پاره شوند ممکن است خسارات بسیار زیادی را از لحاظ مالی برای شما در پی داشته باشند و علاوه بر آن باعث توقف شما در جاده شوند.

انجام تست سلامت قطعات رادیاتور

علاوه بر اطمینان از مقدار آب رادیاتور که وظیفه خنک کنندگی را به عهده دارد بهتر است که از شلنگ‌های رادیاتور نیز مطمئن باشید زیرا سوراخ شدن این شلنگ‌ها نیز عملکرد خنک کنندگی موتور را دچار اختلال خواهند کرد و همین اتفاق به ظاهر ساده می‌تواند باعث جوش آوردن خودروی شما در مسافت‌های طولانی شود.

توجه به سیستم سرمایش و گرمایش

حتماً از سیستم تهویه مطبوع، سرمایش و گرمایش خودرویتان مطمئن شوید تا بتوانید با خیال راحت در تمامی شرایط آب و هوایی نیز سفر کرده و با آسودگی خیال به رانندگی خود ادامه دهید، فراموش نکنید که با استفاده از کولر و یا بخاری در فصول مختلف و مناطق متفاوت می‌توانید برای سلامت سرنشینان خود اهمیت قائل شوید و از بیماری آن‌ها در حین سفر جلوگیری کنید.

به همراه داشتن وسایل ضروری برای سفر

علاوه بر تمام موارد گفته شده بهتر است که هنگام سفر چندین وسیله را به همراه داشته باشید که این موارد در حین سفر به منزله لوازم جانبی مورد نیاز خودروی شما به شمار می‌روند.
از جمله این لوازم جانبی می‌توانیم به چند بطری آب، چراغ قوه، کپسول آتش‌نشانی، جعبه کمک‌های اولیه، جعبه ابزارهای خودرو و … اشاره کنیم و بهتر است که تمامی این وسایل را قبل از آغاز سفر تهیه کرده و در خودرویتان بگذارید.

استراحت و خواب کافی قبل از سفر و رانندگی

علاوه بر تمامی مواردی که ذکر شد، داشتن خواب کافی در شب قبل از سفر یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث حفظ جان سرنشینان خواهد شد پس هرگز آن را فراموش نکنید.

علاوه بر موارد ذکر شده، شما باید به صورت روزانه و یا حداقل در دوره‌های ماهانه چکاپ سلامت خودرویتان مواردی را در نظر بگیرید که این موارد را نیز می‌توان در لیست اقدامات لازم قبل از سفر گنجاند.
مواردی مانند: تنظیم باد لاستیک، چک کردن روغن موتور، چک کردن میزان آب رادیاتور، اطمینان از مقدار سوخت مورد نیاز، اطمینان از سلامت و شارژ کافی باتری خودرو، شست و شوی خودرو، آماده کردن مدارک خودرو، تست سلامت کمربند ایمنی، چک کردن بوق خودرو، اطمینان از سلامت ایربگ یا کیسه هوا، اطمینان از سلامت شیشه جلو و مایع شیشه شور، اطمینان از سلامت چراغ‌های خودرو و لامپ‌های آن و … از نکاتی هستند که شما نه تنها قبل از سفر بلکه در استفاده روزانه از خودرویتان نیز باید به آن‌ها توجه کافی داشته باشید تا دچار مشکل نشوید.

همان‌طور که با یک‌دیگر بررسی کردیم و متوجه شدید، بهتر است قبل از آغاز سفر خودروی خود را به یک تعمیرگاه مجهز و مجرب برده و با اطلاع دادن به تعمیرکاران از مقصد سفر خود از آن‌ها بخواهید که تمامی تجهیزات مورد نیاز خودروی و قطعات خودرویتان را آزمایش کرده و از سلامت آن مطمئن شوند.

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین وظایف امداد کاران و تمامی نمایندگی‌های امداد خودرو بررسی سلامت خودروی شما و گاهاً ارائه خدمات ماهیانه خودرو در محل است پس دیگر نگران کمبود وقت خود نباشید و به راحتی با خودرو بر زنجان تماس گرفته و از خدمات گسترده و ارزشمند آن به خوبی استفاده کنید.
همراه با امداد خودرو محمود بهرامی سفری ایمن را تجربه کنید و در کنار خانواده و دوستانتان از زیبایی‌های جاده لذت ببرید.