جالب و خواندنی


جزیره آشوراده، تنها جزیره ایرانی دریای خزر است که در استان گلستان و در فاصله ۲ کیلومتری از ساحل بندر ترکمن واقع شده است. این جزیره با مساحت حدود ۵۰ کیلومتر مربع، از شمال به دریای خزر، از شرق به تنگه ای باریک موسوم به تنگه چپق اوغلی، از غرب به کانال طبیعی خزینی و در ادامه شبه جزیره میانکاله که خود از مناظر چشم نوازی برخوردا است و از جنوب به خلیج گرگان منتهی می شود. این جزیره یکی از محبوب ترین دیدنی های بندرترکمن می‌باشد. با رزرو بلیط هواپیما از فلای تودی می توانید سفری لذت بخش به این جزیره داشته باشید.

جزیره آشورده

تاریخچه جزیره آشورده و دانستنی های آن

آشوراده، در گذشته به صورت یک شبه جزیره بوده که با افزایش سطح آب دریا، به یک جزیره تبدیل شده. این جزیره در سال ۱۳۵۴ جز نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد. برخی مورخان، عقیده دارند که آشوراده در حقیقت همان جزیره «آبسکون» بوده که سلطان محمد خوارزمشاه هنگام حمله مغول به ایران، به آن گریخته و چند سال بعد، بر اثر بیماری در همین جزیره درگذشته است.

این جزیره در دوره صفوی به عنوان شکارگاه مورد توجه قرار گرفته و دژهایی جهت اقامت در آن ساخته شده است. آشوراده، در دوره قاجار به عنوان یک منطقه نظامی مورد استفاده قرار می گرفته است. همچنین به دلیل ورود و خرج کشتی های تجاری، از اهمیت تجاری بسیاری برخوردار بوده است.

جاذبه های گردشگری جزیره آشورده

جزیره آشوراده به دلیل طبیعت بکر و دست نخورده خود، یکی از مناطق مهم گردشگری در استان گلستان محسوب می شود. از جمله جاذبه های این جزیره می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تالاب آشوراده

این تالاب یکی از زیستگاه های مهم پرندگان مهاجر در ایران است. در فصل زمستان، بیش از ۱۵۰ گونه پرنده مهاجر از جمله فلامینگو، پلیکان، اردک، غاز و مرغابی در این تالاب زندگی می کنند.

پل چوبی

این پل در ورودی جزیره قرار دارد که یکی از محبوب ترین مکان ها برای عکاسی و ثبت تصاویر زیبا به حساب می‌آید.

روستای تاریخی آشوراده

این روستا در گذشته یکی از مراکز مهم تجاری و بازرگانی در منطقه به حساب می‌آمده است. از جمله آثار تاریخی این روستا می توان به مسجد جامع آشوراده، قلعه مثلثی آشوراده و خانه های تاریخی آن اشاره کرد.

سواحل ماسه ای

جزیره آشوراده سواحل ماسه ای زیبا و بکری را دارا می‌باشدکه از جمله مکان های مناسب برای شنا، آفتاب گرفتن و یا عکاسی و استراحت در سکوت با صدای آرام‌بخش دریا، محسوب می شوند.

جنگل های انار

جزیره آشوراده دارای جنگل های انار زیبا و سرسبز است که در فصل پاییز، منظره ای بسیار زیبا را به وجود می آورند.

جزیره آشورده

نحوه دسترسی به جزیره آشورده

برای دسترسی به جزیره آشوراده، باید ابتدا به بندر ترکمن بروید. قایق های موتوری از اسکله بندر ترکمن به طور مرتب به جزیره آشوراده در رفت و آمد هستند که بدین ترتیب، شما می‌توانید به راحتی زمان بازگشت از جزیره را نیز، با توجه به برنامه خود تنظیم کنید. زمان سفر با این قایق ها بین بندر ترکم و جزیره، حدود ۲۰ دقیقه است.

امکانات رفاهی جزیره

امکانات رفاهی در جزیره آشوراده نسبتا محدود است. در این جزیره، یک هتل کوچک، یک بازارچه، سوپر مارکت و چند رستوران وجود دارد. همچنین، در برخی از نقاط جزیره، سرویس های بهداشتی عمومی نیز تعبیه شده است.

بهترین زمان سفر به جزیره

بهترین زمان برای سفر به جزیره آشوراده، فصل بهار و تابستان است. در این فصل ها، هوا معتدل و مناسب برای گردشگری است. از نکات مورد توجه دیگر، زیبایی و سرسبزی طبیعت جزیره آشوراده در فصل بهارمی‌باشد.

البته اگر در نظر داشته باشید تا از پرندگان مهاجر جزیره دیدن کنید، باید در فصل زمستان به این مکان سفر کنید. قابل ذکر است که این جزیره از اواخر پاییز تا آخر زمستان، هوای سرد و بارش های سنگینی دارد. بنابراین قبل از سفر در زمستان، آب و هوا را به طور دقیق بررسی کنید تا لباس مناسب و وسایل ضروری را با خود به همراه ببرید.

نکات مهم قبل از سفر

هنگام بازدید از جزیره آشوراده، به حفظ محیط زیست و طبیعت توجه کنید.

از شنا در مناطقی که عمق آب زیاد است، خودداری کنید.

به هنگام گشت و گذار در جزیره، مراقب حیوانات وحشی باشید.

راهنمای سفر به جزیره آشوراده

روز اول: صبح زود از شهر خود به سمت بندر ترکمن حرکت کنید.

بعد از ظهر به بندر ترکمن برسید و در هتل خود اقامت کنید.

در عصر، به بازارچه بندر ترکمن بروید و سوغاتی های مورد نظر خود را خریداری کنید.

شب را در هتل بندر ترکمن بگذرانید.

روز دوم: صبح زود سوار قایق شوید و به جزیره آشوراده بروید.

در جزیره آشوراده، از گشت و گذار در سواحل ماسه ای، جنگل های انار و تالاب آشوراده لذت ببرید.

هنگام ظهر، در یکی از رستوران های جزیره غذا بخورید.

عصر، به روستای تاریخی آشوراده بروید و از آثار تاریخی آن بازدید کنید.

شب را در هتل جزیره آشوراده بگذرانید. (برخی گردشگران کمپ کردن در جزیره را انتخاب می‌کنند)

روز سوم: صبح زود از جزیره آشوراده به بندر ترکمن بازگردید.

بعد از ظهر از بندر ترکمن به سمت شهر خود حرکت کنید.

این برنامه سفر تنها یک پیشنهاد است. شما می توانید آن را با توجه به علاقه و زمان خود تغییر دهید.

رزرو هتل با بهترین قیمت در سراسر ایران و جهان با فلای تودی

فلای تودی یکی از بزرگترین و معتبرترین شرکت های ارائه دهنده خدمات گردشگری در ایران است. این شرکت تمام آنچه که برای داشتن یک سفر به آن نیاز دارید به شما ارائه می دهد. رزرو هتل، خرید بلیط هواپیما، دریافت ویزا، خرید بلیط قطار از خدمات این شرکت هستند. آنچه که فلای تودی را به نسبت سایر شرکت های گردشگری متمایز کرده، قیمت خدمات است.

با مقایسه قیمت هتل موردنظر خو، در زمانی که قصد سفر دارید در فلای تودی و سایر سایت ها، متوجه تفاوت قیمت ها می‌شوید. همچنین نکته دیگر نحوه پشتیبانی و خدمات ۲۴ ساعته فلای تودی است که آن را از سایر شرکت های گردشگری متمایز کرده است.

بعد از خرید بلیط هواپیما، رزرو هتل یا خرید سایر خدمات، در صورت داشتن هر پرسشی می توانید به صورت ۲۴ ساعته و در تمام روزهای هفته با کارشناسان پشتیبانی فلای تودی تماس بگیرید.