رپورتاژ آگهی


نحوه تعویض و تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا

منقضی شدن گذرنامه در طول اقامت در کشوری دیگر باعث از بین رفتن اجازه اقامت فرد خواهد شد؛ ازاین‌رو اقدام به تمدید پاسپورت در کشورهای دیگر یکی از اقداماتی است که مهاجران باید برای آن برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشند. تمدید گذرنامه در شرایطی که تاریخ انقضای آن گذشته یا فقط چند ماه از آن باقی‌مانده باشد، انجام می‌گیرد. مهاجران باید مدارک، شرایط و نحوه تمدید گذرنامه در کشورهای خارجی را در نظر بگیرند تا این فرایند با سرعت بیشتر و کمترین چالش به پایان برسد. ازاین‌رو در این مطلب به بررسی نحوه تمدید و تعویض پاسپورت در کانادا می‌پردازیم. مطالعه این مطلب کاربردی را برای آشنایی با فرایند نحوه تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا از دست ندهید.

۹ ماه قبل از انقضای گذرنامه؛ بهترین زمان برای تعویض پاسپورت

بهترین زمان برای تمدید پاسپورت در زمان اقامت با انواع ویزا کانادا حدود ۹ ماه قبل از انقضای آن است. در این بازه، زمان کافی برای برنامه‌ریزی تعویض پاسپورت ایرانی در کانادا را خواهید داشت. همچنین در صورت روبه‌رو شدن با هر چالشی امکان برطرف کردن آن نیز با خیالی آسوده وجود دارد. بیشتر کشورهای خارجی برای صدور اجازه ورود مهاجران حداقل ۶ ماه اعتبار باقی‌مانده از پاسپورت را در نظر می‌گیرند. ازاین‌رو قبل از رسیدن به ۶ ماه پایانی اعتبار پاسپورت، برای تمدید آن اقدام کنید.

چرا تعویض پاسپورت ایرانی در کانادا قبل از ۶ ماه پایانی اهمیت دارد؟

رسیدگی به درخواست تمدید گذرنامه ممکن است چندین هفته یا حتی ماه‌ها به طول بینجامد. ازاین‌رو برای افزایش انعطاف‌پذیری شرایط مهاجر در طول اقامت موقت کانادا باید زودتر از موعد برای تمدید پاسپورت اقدام کرد. همچنین تمدید پاسپورت توسط دولت کانادا معمولا در زمان‌های اوج سفر در سال، بیشتر طول می‌کشد. نداشتن سند معتبر مسافرتی مانع از انجام سفر و تمدید اقامت خواهد شد.

نحوه تعویض و تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا

مدارک لازم جهت تعویض پاسپورت ایرانی در کانادا

تعویض پاسپورت در کانادا نیاز به ارائه مدارک هویتی دارد تا به درخواست مهاجر رسیدگی شود. برای تمدید گذرنامه ایرانی‌ها در این کشور نیاز به مدارکی است که در ادامه معرفی خواهیم کرد:

  • اسکن از کلیه صفحات شناسنامه
  • اسکن صفحات گذرنامه
  • اسکن پشت و روی کارت ملی
  • عکس فرد متقاضی در سایز ۶ در ۴
  • کارت معافیت یا پایان خدمت و یا نامه معافیت تحصیلی که از سوی سازمان نظام وظیفه عمومی صادر می‌شود. «آقایان بالای ۵۰ سال نیاز به کارت پایان خدمت ندارند».
  • اسکن صفحات شناسنامه همسر و فرزندان
  • اسکن کارت اقامت
  • اسکن نامه قیومیت صادره از مرجع قضایی ایران «برای افراد زیر ۱۸ سال در صورت فوت پدر»
  • گواهی فوت همسر و یا طلاق نامه (در صورت فوت همسر یا طلاق)

همه مدارک نام‌برده شده برای تعویض پاسپورت در کانادا باید در فرمت فایل JPG اسکن شوند. همچنین حجم فایل‌ها نباید به بیش از ۳۰۰ کیلوبایت برسد. به‌طورکلی مدارکی که معرفی کردیم، برای شروع فرایند درخواست انواع ویزا مثل ویزای اسکیل ورکر کانادا، تحصیلی و سرمایه‌گذاری ضروری هستند. فقط در مواردی جزئی فرایند انواع ویزای مهاجرتی به کانادا، این مدارک تغییر خواهند کرد.

تعویض پاسپورت در کانادا چگونه انجام می‌شود؟

تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا کار چندان دشواری نیست. در صورت اجرای فرایند تعویض پاسپورت در کانادا مطابق با مراحلی که در این بخش توضیح خواهیم داد، کار سختی نخواهد بود. فرایند تعویض پاسپورت در کانادا به شرح زیر است:

  • ثبت‌نام در سامانه میخک و ثبت کردن کلیه مدارک
  • ثبت همه اطلاعات هویتی مهاجر
  • انتخاب دفتر امور مهاجرتی به‌عنوان نمایندگی دریافت خدمات
  • ثبت کردن نهایی و پرینت گرفتن از کد رهگیری و رسید مربوط
  • پر کردن فرم شماره یک از وب‌سایت دفتر امور مهاجرتی
  • ارسال کردن تمامی مدارک به دفتر امور مهاجرتی و انتظار برای شروع فرآیند تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا

مدارک موردنیاز برای تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا به دو بخش تقسیم می‌شود. در ابتدا شخص باید مدارکی را آماده کند و آن ها را در سامانه میخک به ثبت برساند. نکته مورد توجهی که باید در هنگام استفاده از این سامانه در نظر داشته باشید این است که در هنگام ورود به بخش گذرنامه باید یکی از گزینه های درخواست گذرنامه برای خود یا درخواست گذرنامه برای فرزند را انتخاب کنید؛ از این طریق مدارک مورد نیاز را برای هر کدام از آن‌ها ارسال کنید. حتماً دقت داشته باشید که مدارک هویتی خود را با دقت بالایی وارد کنید و سپس برای ثبت مدارک اقدام کنید.

نحوه تعویض و تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا

هزینه تعویض پاسپورت ایرانی در کانادا چقدر است؟

از سال ۲۰۲۱ هزینه تعویض پاسپورت ایرانی در کانادا تغییر کرده است. مهاجران برای دریافت پاسپورت پنج‌ساله نیاز به پرداخت ۱۲۰ دلار و برای دریافت گذرنامه ده‌ساله باید ۱۶۰ دلار پرداخت کنند. همچنین پاسپورت کودک (۰ تا ۱۵ سال) ۵۷ دلار است. علاوه‌بر هزینه‌های ثابت، هزینه‌های اضافی مربوط به جایگزینی گذرنامه گم‌شده یا دزدیده شده نیز وجود دارد. همچنین در صورت درخواست برای پردازش سریع تعویض پاسپورت در کانادا نیاز به پرداخت هزینه اضافی خواهید بود. البته این مورد فقط در صورتی امکان‌پذیر است که شخصا در یک اداره گذرنامه کانادا (به استثنای برخی موارد) درخواست دهید.

اگر خارج از کانادا باشید، هزینه تعویض پاسپورت بالاتر است. کارت‌های اعتباری، حواله و چک‌های تایید شده برای پرداخت هزینه اضافی اعمال می‌شوند. هزینه پست برای بازگرداندن مدارک به متقاضی تمدید پاسپورت برابر با ۴۰ دلار است.

اخذ انواع ویزای مهاجرتی کانادا با خدمات تخصصی موسسه ویزاموندیال

در این مطلب به بررسی نحوه تعویض پاسپورت در کانادا پرداختیم. مدارک، هزینه، چگونگی و بهترین زمان برای اقدام به تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا را در این مطلب به‌طورکامل شرح دادیم. برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی به‌دنبال نداشتن گذرنامه معتبر حتما در بازه ۶ ماه قبل از اتمام انقضای پاسپورت برای تمدید آن اقدام کنید.

برای مهاجرت به کانادا و پیشبرد فرایند اخذ انواع ویزای کاری، تحصلی، سرمایه‌گذاری و استارتاپ با مشاورین متخصص موسسه مهاجرتی ویزاموندیال تماس بگیرید. با استفاده از راهنمایی‌های این مشاوران مسیر راحت‌تری برای ورود به این کشور خواهید داشت. همچنین شانس اخذ ویزای کانادا نیز برای شما افزایش می‌یابد. برای تماس با ویزاموندیال و استفاده از خدمات مهاجرتی این موسسه، فقط باید visamondial.com  را جستجو کنید.