رپورتاژ آگهی


بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین شهرهای واقع در شرق ایران به شمار می‌رود و به دلیل داشتن جاذبه‌‌های گردشگری جذاب و منحصربه‌فرد هر سال پذیرای مسافران داخلی و توریست‌های خارجی زیادی است. بیرجند از سمت شمال به شهرستان قائنات، از سمت جنوب به شهرهای نهبندان و کرمان، از سمت شرق به شهر هرات در کشور افغانستان و از سمت غرب به شهرهای طبس و فردوس نزدیک است. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با معروف‌ترین و پربازدیدترین جاهای دیدنی بیرجند آشنا شوید.

معرفی تعدادی از پربازدیدترین جاهای دیدنی بیرجند

همان‌طور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، تعداد جاذبه‌های گردشگری واقع در شهر زیبا و کویری بیرجند زیاد است. این شهر به خوبی تاریخ چند هزار ساله و کهن ایران زمین را نشان می‌دهد‌. در ادامه تعدادی از جاهای دیدنی معروف و قدیمی بیرجند را معرفی خواهیم کرد:

بیرجند نزدیک کدام شهر است؟

ارگ بهارستان

یکی دیگر از جاهای دیدنی تاریخی بیرجند که در خیابان منتظری این شهر در محدوده کوچه پست قدیم واقع شده، ارگ بهارستان است. این بنا را در زمان حکومت افشاریه ساخته‌اند و در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. وجود گل‌ها و گیاهان متنوع و درختان بلند در اطراف این ارگ یک منظره بسیار دیدنی به وجود آورده است. حتما در زمان سفر به بیرجند از ارگ بهارستان دیدن کنید‌.

آبشار گیوک

یکی از جاهای دیدنی زیبای بیرجند که در نزدیکی روستایی به نام گیوک قرار دارد، آبشاری به همین نام است. وجود این آبشار در رونق کسب‌وکار باغداران روستا نقش به‌سزایی دارد. آن‌ها با برداشت و فروش میوه‌هایی مانند انگور، زرشک، بادام، توت، زردآلو و غیره سود خوبی به دست می‌آورند. برای بازدید از این آبشار جذاب باید از ابتدای جاده بیرجند به سمت خوسف حرکت کنید و سپس مسیر فرعی کنار شهرک صنعتی را به سمت جنوب ادامه دهید تا بعد از گذشت از روستاهای دهنو، زینی و نوکند به روستای گیوک برسید.

بازار سنتی

بازار سنتی بیرجند یکی از جاهای دیدنی و قدیمی این شهر واقع در سه راه اسدی و خیابان جمهوری، بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارد. در گذشته تاجران هندی، افغانستانی و پاکستانی در بازار سنتی این شهر به معامله می‌پرداختند. از ویژگی‌های این بازار تاریخی می‌توان به سقف بلند، کوچه‌های باریک و آجرهای قدیمی آن اشاره کرد. گردشگرانی که به بازدید از جاذبه های تاریخی علاقه خاصی دارند، در زمان سفر به بیرجند سری به بازار سنتی این شهر می‌زنند.

موزه پرندگان

در خیابان معلم، میدان موزه و مجموعه باغ و عمارت اکبریه‌ی بیرجند، یکی دیگر از جاهای دیدنی این شهر یعنی موزه پرندگان واقع شده است. در این موزه پرندگانی مانند قرقاول، کبک، جغد، لاشخور، لک‌لک، پلیکان، عقاب، باکلان، کرکس، شاهین و غیره وجود دارند. به‌طور کلی در موزه پرندگان بیرجند بیش از صد گونه پرنده موجود است.

بیرجند نزدیک کدام شهر است؟

مسجد جامع هندولان

در فاصله ۷۰ کیلومتری بیرجند در روستایی به نام هندولان یک مسجد جامع بسیار باشکوه با معماری خاص وجود دارد که مذهبی بودن مردم این منطقه را نشان می‌دهد. در تمام بخش‌های این مسجد از صحن و محراب گرفته تا شبستان و گنبد می‌توان شاهد هنرنمایی باشکوه و بی‌نظیر معماران ایرانی بود. قدمت این بنای تاریخی به قرن هفتم هجری برمی‌گردد. وجود منافذ باز در گنبد مسجد و انعکاس نور در محیط داخلی آن، زیبایی مسجد را چندین برابر افزایش داده است.

مدرسه شوکتیه

یکی دیگر از جاذبه های تاریخی بیرجند که در میدان شهدا و خیابان خاکی این شهر واقع شده است، مدرسه شوکتیه نام دارد. این مدرسه قدیمی از ساعت ۹ صبح تا ۱ بعد از ظهر و از ساعت ۳ بعد از ظهر تا ۷ شب به روی گردشگران باز است. این مدرسه سال‌ها پیش به‌عنوان یک حسینیه کاربرد داشت؛ اما بعد از تاسیس مدرسه درالفنون، کاربری این حسینیه به مدرسه تغییر پیدا کرد. کفپوش حیاط بزرگ این شاهکار معماری از آجر است و در وسط آن نیز یک حوض بزرگ چند ضلعی وجود دارد. حجره‌ها و ایوان‌های دور حیاط نیز نقش مهمی در افزایش جذابیت این بنای تاریخی دارند.

سد بند دره

در دو کیلومتری بیرجند و در میان رشته‌کوه‌های باقران یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی این شهر یعنی سدی به نام بند دره قرار دارد. این سد به دستور یکی از آخرین پادشاهان دوره زندیه، امیر شوکت الملوک احداث شده است. این سد پرآب و زیبا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و تاریخی‌ترین مکان‌های دیدنی شهر بیرجند در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. گردشگران و مردم بومی در روزهای آخر هفته برای آب‌تنی و لذت بردن از طبیعت زیبای اطراف سد به بند دره می‌روند.

بیرجند نزدیک کدام شهر است؟

چشمه آب ترش سربیشه

چشمه آب ترش یکی از جاذبه‌‌های تفریحی بسیار پرطرفدار بیرجند است که در شهرستان سربیشه‌ و در روستایی به نام آب ترش قرار دارد. مزه آب این چشمه به دلیل وجود مقدار زیادی سیلیس و دی‌اکسیدکربن ترش است؛ به همین دلیل آن را با نام چشمه آب ترش می‌شناسند. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این چشمه می‌توان مواردی مانند کمک به درمان مشکلات گوارشی،‌ درمان بیماری‌ رماتیسم، دردهای استخوانی و مفصلی و مشکلات پوستی را نام برد.

سایر جاهای دیدنی بیرجند عبارت‌اند از: آبشار چهارده،‌ باغ امیرآباد، باغ اکبریه،‌ ارگ کلاه فرنگی، قلعه فورک،‌ برج چشمه مولید،‌ باغ بهلگرد،‌ باغ و عمارت معصومیه،‌ باغ و عمارت رحیم‌آباد، موزه مردم‌شناسی، خانه اعتمادی‌نیا، آرامگاه حکیم نزاری، موزه میراث پهلوی، غار چهل چاه، روستای ماخونیک، بنای تاریخی خواجه خضر، یخدان رحیم‌آباد، مسجد امام جعفرصادق، باغ منظریه، روستای خراشاد، قلعه کل حسن صباح، باغ و قلعه مود و غیره.

خرید بلیط هواپیما یا بلیط قطار بیرجند از سایت فلای تودی

در این مقاله راجع‌به شهرهای نزدیک و جاهای دیدنی بیرجند صحبت کردیم. اگر قصد دارید به این شهر زیبا و تاریخی سفر کنید و از جاذبه‌های گردشگری طبیعی، تاریخی تفریحی آن لذت ببرید، بلیط هواپیما یا بلیط قطار به مقصد این شهر را از سایت فلای‌ تودی معتبرترین مرجع آنلاین خرید بلیط در ایران خریداری کنید. در این سایت همزمان با خرید بلیط، امکان رزرو آنلاین هتل‌ های بیرجند نیز وجود دارد. فلای تودی وب‌سایتی است که کاربران در آن به انواع بلیط و متنوع‌ترین هتل‌ ها و اقامتگاه‌ها با مناسب‌ترین قیمت دسترسی دارند.