رپورتاژ آگهی


این شهر قدمت باستانی دارد! مقصدی مناسب مسافرت عید

شهر یزد یکی دیگر  از شهرهای دیدنی ایران است که شگفتی‌های بسیار زیادی را در خود جای داده است و همین جاذبه‌هاست که باعث شده تا شهر یزد در یونسکو به ثبت جهانی برسد. یزد معمولا شهر آرامی است، اما در ایام نوروز این آرامش کمی به هم می‌خورد و کوچه پس کوچه‌های‌ آن، شاهد حضور گردشگران زیادی از اقصی نقاط ایران است.

چرا که در این ایام آب و هوای بیابانی و خشک شهر یزد، بسیار مطبوع و دلنواز است و زمان مناسبی است تا افراد برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری به این شهر سفر کنند. بنابراین اگر این شهر زیبا و دوست‌داشتنی‌ را به عنوان مقصد نوروزی خود انتخاب کرده‌اید، بهتر است، قبل از حرکت، با ما همسفر شوید تا از قبل با جاهای دیدنی، غذاهای محلی و صنایع دستی آن آشنا شده و بهترین برنامه‌ریزی را برای سفرتان داشته باشید.

جاهای دیدنی یزد

شهر یزد، از بهترین نمونه شهرهای کویری جهان بشمار می‌آید و بافت تاریخی و خشتی‌اش، گواه بر قدمت دیرینه آن دارد. این شهر هم‌چون نگینی در دل کویر می‌درخشد و با داشتن معماری منحصربه‌فرد، قنات‌ها، بادگیرها، آتشکده‌ها، مساجد و آداب و رسوم متنوع، هر ساله به‌ویژه در ایام نوروز گردشگران بسیاری را به خود جذب خواهد کرد. در ادامه می‌خواهیم مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر یزد را به شما معرفی کنیم.

میدان امیرچخماق، میدانی با شهرت جهانی

 میدان امیرچخماق از آثار به‌جای مانده دوران ساسانیان است و به‌عنوان مهم‌ترین نماد شهر یزد شناخته می‌شود. میدان امیرچخماق دارای شهرت جهانی است و البته از نظر ظاهری می‌توان آن را تا حدی شبیه به میدان نقش جهان اصفهان دانست.

در این میدان ابنیه‌های تاریخی دیگری مانند بازار، مسجد، تکیه و آب‌انبار امیرچخماق هم جای گرفته است و در نزدیکی آن هم، مغازه‌های بسیاری وجود دارد. گفتنی است بازار امیرچخماق، از بازارهای سنتی یزد به‌شمار می‌آید و مکان مناسبی است تا گردشگران برای خرید انواع شیرینی و صنایع دستی به این بازار مراجعه کنند.

حمام تاریخی خان

حمام خان با قدمتی متعلق به دوران ناصرالدین شاه در بازاری به همین نام قرار گرفته است و از دیگر جاذبه‌های تاریخی شهر یزد به‌شمار می‌آید. این حمام در گذشته، به اعیان و اشراف یزد اختصاص داشت و به همین دلیل، نام حمام خان را برای او انتخاب کرده بودند. البته امروزه این حمام به رستورانی زیبا و سنتی تغییر کاربری داده است.

حمام خان از معماری اصیل ایرانی بهره برده است و زمانی که از فضای داخلی آن دیدن می‌کنید، شاهد مقرنس‌کاری‌های هنرمندانه و طاق‌های آجری که همگی با ظرافت تمام طراحی شده‌اند، خواهید بود.

باغ دولت آباد، مکانی سرسبز در دل کویر

این شهر قدمت باستانی دارد! مقصدی مناسب مسافرت عید

باغ دولت آباد یکی از جاهای دیدنی عجیب و شگفت‌انگیز یزد است، چرا که درست در بخش مرکزی شهری کویری و گرم که اطراف آن را بیابان احاطه کرده، باغی بسیار زیبا و سرسبز جای گرفته است. قدمت این باغ به دوران افشاریه باز می‌گردد، اما شکل و شمایل کنونی‌اش را مدیون تلاش پادشاهان دوران زندیه است.

جالب است بدانید، تمام گیاهان و درختان این باغ توسط آب قنات، آبیاری می‌شوند و در هر گوشه از آن هم، جوی آبی خنک و زلال جریان دارد. به‌محض ورود به باغ، متوجه چند درجه تغییر دما خواهید شد، پرندگان بسیاری در این باغ زندگی می‌کنند و نسیم خنکی از روی آب حوض برمی‌خیزد و در گرمای هوای یزد، نوازشگر روح و جانتان است.

این باغ شامل بخش‌های مختلفی مانند عمارت هشتی، بادگیر، عمارت سردر، عمارت بهشت، تالار آیینه، آب‌انبار، عمارت تهرانی و باغ ناصر است. اما متأسفانه امروزه امکان بازدید از بسیاری از بخش‌های این باغ وجود ندارد.

آب انبار رستم گیو

یکی دیگر از آثار تاریخی شهر یزد، آب انبار رستم گیو متعلق به دوران پهلوی است. این اثر تاریخی، توسط یکی از خیرین زرتشی به نام رستم گیو، یا همان ارباب رستم گیو، ساخته شد. این آب انبار که ترکیبی از آب‌انبار زیرزمینی با بادگیر بود، برای تامین آب خنک در شهر یزد، نقش بسزایی داشت. متاسفانه در حال حاضر امکان بازدید از داخل آب‌انبار وجود ندارد.

آتشکده بهرام، مکانی مقدس برای زرتشتیان

این شهر قدمت باستانی دارد! مقصدی مناسب مسافرت عید

آتشکده بهرام یزد که با عنوان آتشکده ورهرام هم شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین اماکن مقدس و مذهبی بین زرتشتیان تمام ایران به‌شمار می‌آید. از جاذبه‌های این مکان، آتشی ۱۵۰۰ ساله است که از زمان‌های قدیم تاکنون هم‌چنان شعله‌ور است. البته این آتش روشن حاصل تلاش بسیار زیاد زرتشتیان است که نسل به نسل از این آتش حفاظت کرده‌اند.

ساختمان اصلی آتشکده با عمارتی چشم‌نواز، در باغی زیبا و رو‌به‌روی حوضی گرد واقع شده است. برای ورود به عمارت هم باید از ۱۰ پله سنگی بالا بروید و درب ورودی در یک فرورفتگی ایوان‌مانند با چهار ستون سنگی بلند و زیبا قرار گرفته است. در بالای سردر ساختمان هم، نماد فروهر دیده می‌شود. لازم به ذکر است که در بازدید از آتشکده ورهرام فقط از آتش آن دیدن نخواهید کرد. دیگر بخش‌های عمارت به زرتشت‌شناسی اختصاص یافته است و در هر بخش می‌توانید اطلاعاتی مفید درباره آیین زرتشت به دست آورید.

صنایع دستی و غذاهای محلی یزد

سوغات یزد در کل ایران معروف است. بخش زیادی از آن شامل شیرینی‌های متنوع مانند حلوا ارده اردکان، قطاب یزدی، کیک یزدی، باقلوا یزد، پشمک، نقل، حاج بادام، نان برنجی، نان پنجره‌ای، سوهان آردی، حلوا سوهان و انواع لوز است. از صنایع دستی معروف و زیبای این شهر هم می‌توان به مواردی مانند ترمه، شعربافی و زیلو اشاره کرد.

در شهر یزد غذاهای سنتی لذیذ و بسیار خوشمزه‌ای مانند به آش شولی، قیمه نخود، خورش به آلو، انواع کوفته‌ها، دلمه سیرابی (کله گیپا) و… طبخ می‌شوند که هر گردشگری باید یک بار این غذاها را امتحان کند.

حال اگر می‌خواهید در زمان مسافرت خود با فرهنگ بومی مردم یزد و صنایع دستی آن به خوبی آشنا شوید و از طعم لذیذ غذاهای سنتی آن هم بهره‌مند شوید، بهتر است که برای اسکان خود اقامتگاه بومگردی یزد را انتخاب کرده و سفری خاطره‌انگیز داشته باشید.

نکاتی برای اقامت در شهر یزد در ایام نوروز

شهر یزد از جمله شهرهای زیبا و دیدنی ایران است که سالانه در ایام نوروز، پذیرای گردشگران از نقاط مختلف ایران است. بنابراین بهتر است برای سفر به این شهر، قبل از حرکت، اقدام به رزرو سوئیت در یزد یا دیگر سوئیت های آن، به صورت آنلاین کرده تا بدون هیچ‌گونه نگرانی و مشکل، سفری رویایی را برای خود و همراهانتان رقم بزنید.