رپورتاژ آگهی


یکی از بخش‌های مهم جهت برنامه‌ریزی برای هر پرواز خارجی خرید بلیط هواپیما است. آشنایی با موارد مختلف از جمله انواع بلیط، مدارک لازم و قوانین فرودگاهی می‌تواند ما را از دردسرهای سفر دور نگه دارد. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب شما را با نکات مهم برای پروازهای خارجی آشنا کنیم.

نکات مهم برای پروازهای خارجی

مدارک لازم برای پروازهای خارجی

تهیه گذرنامه، گام اول برای هر سفر خارجی است. اگر قبلاً گذرنامه گرفته‌اید، از اعتبار آن مطمئن شوید. گذرنامه شما باید دست‌کم ۶ ماه اعتبار داشته باشد. یکی دیگر از نکات مهم برای پروازهای خارجی تهیه ویزا است. ویزای هر کشور بر اساس قوانین آن کشور تنظیم شده است.

برای سفرهایی مانند پرواز تبریز استانبول نیازی به ویزا نیست؛ چراکه طبق قوانین ترکیه و ایران، این دو کشور از اتباع یکدیگر ویزا دریافت نمی‌کنند. اما در سفرهایی مانند پرواز دبی به تهران شما نیاز به دریافت ویزا دارید. از جمله کشورهای توریستی دیگر که برای سفر به آن‌ها نیازی به دریافت ویزا وجود ندارد، می‌توان به ارمنستان و گرجستان اشاره کرد.

همراه بردن حیوان خانگی

اگر قصد دارید در سفر، حیوان خانگی همراه خود ببرید، بهتر است از قبل اطلاعات مربوط به آن را وارد کنید. هنگام خرید بلیط پرواز خارجی، پس از ثبت درخواست، یک کد دریافت می‌کنید. قوانین فرودگاهی اجازه می‌دهند هر فرد حداکثر دو قلاده گربه یا دو قلاده سگ یا تا ۱۰ پرنده با خود همراه کند. نکته مهم دراین‌باره این است که باید مدارک مربوط به گذرنامه و واکسیناسیون حیوان را نیز ارائه دهید. پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفر، از یک مرکز دامپزشکی گواهی سلامت برای حیوان خود بگیرید.

میزان بار قابل حمل در پروازهای خارجی

میزان بار مجاز نیز یکی دیگر از نکات مهم برای پروازهای خارجی محسوب می‌شود. بر اساس قوانین شرکت‌های هواپیمایی و ایرلاین‌های مختلف، مقدار بار مجاز برای هر پرواز، متفاوت است. پس از تهیه بلیط از هر شرکت هواپیمایی می‌توانید میزان بار مجاز را چک کنید. به طور معمول، برای اکثر سفرها مانند پرواز تبریز استانبول یا پرواز دبی به تهران میزان بار مجاز بین ۲۰ تا ۵۰ کیلوگرم برای هر چمدان است. میزان دقیق بسته به کلاس پروازی تعیین می‌شود. اما به طور کلی، می‌توان گفت اکثر شرکت‌ها تا ۳۰ کیلوگرم را به عنوان میزان بار مجاز محسوب می‌کنند. اگر وزن بار شما بیشتر باشد، باید به ازای هر کیلوگرم هزینه بیشتری بپردازید.

انواع بلیط هواپیما

از دیگر نکات مهم برای پروازهای خارجی که باید با آن آشنا بود، نوع بلیط هواپیما است. نوع بلیط می‌تواند در قیمت آن نیز تأثیرگذار باشد. به طور کلی، بلیط‌های هواپیما شامل انواع زیر می‌شوند:

بلیط سیستمی

بلیط‌های سیستمی دارای برنامه و زمان‌بندی مشخصی هستند. این بلیط‌ها معمولاً نرخ ثابتی دارند و برای کودکان تخفیف ارائه می‌کنند. بلیط‌های سیستمی در اکثر مواقع از دیگر انواع بلیط‌ها، گران‌تر هستند.

بلیط‌های چارتر

حتماً تا به حال نام بلیط‌های چارتر را شنیده‌اید. این نوع بلیط‌ها برخلاف بلیط‌های سیستمی، دارای زمان‌بندی از پیش تعیین شده‌ای نیستند. قیمت بلیط‌های چارتر معمولاً نسبت به انواع سیستمی، ارزان‌تر است. احتمال کنسل کردن یا تغییر زمان بلیط‌های چارتر بسیار پایین است و شرکت‌های چارتر کننده عمدتاً تخفیفی برای کودکان در نظر نمی‌گیرند.

بلیط ‌های لحظه آخری

بلیط‌های لحظه آخری یا بلیط‌های پای پرواز در همان دسته بلیط‌های چارتر قرار دارند. این نوع بلیط‌ها که در اغلب موارد به عنوان بلیط‌های ارزان شناخته می‌شوند، رؤیای بسیاری از مسافران هستند. هرقدر یک پرواز چارتر به لحظه پرواز نزدیک‌تر شود (در صورتی که تمامی بلیط‌های آن به فروش نرسیده باشند)، بلیط‌های باقی‌مانده با قیمت ارزان‌تری ارائه می‌شوند. به شما توصیه می‌کنیم اگر در سفرهای خود مانند پرواز دبی به تهران یا پرواز تبریز استانبول بلیط لحظه آخری پیدا کردید، آن را از دست ندهید!

انواع کلاس‌های پروازی

یکی دیگر از نکات مهم برای پروازهای خارجی آشنایی با کلاس پروازی است. هر بلیط هواپیما به یک کلاس پروازی اختصاص دارد. کلاس‌های پروازی به سه دسته تقسیم می‌شوند و هرکدام از آن‌ها قیمت‌گذاری مخصوص خود را دارد؛ انواع کلاس پروازی عبارت‌اند از:

  • درجه‌یک: دارای بهترین کیفیت و گران‌ترین قیمت است.
  • تجاری: یک سطح پایین‌تر از کلاس درجه‌یک قرار دارد و به همان نسبت، از قیمت پایین‌تری برخوردار است.
  • اقتصادی: کلاس پرواز اقتصادی ارزان‌تر از دیگر کلاس‌های پروازی است و اکثر پروازها در این دسته قرار می‌گیرند.

نکات مهم برای پروازهای خارجی

خرید بلیط پرواز خارجی

یکی از بهترین روش‌ها برای خرید بلیط هواپیما، مراجعه به اپلیکیشن اسنپ تریپ است. خرید بلیط هواپیما از اسنپ تریپ کاری ساده به حساب می‌آید. برای این کار، کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

  • در آغاز، نوع بلیط و جزئیات سفر مانند تعداد مسافران، تاریخ و کلاس پرواز را در بخش جستجو وارد کنید.
  • پس از چند ثانیه یک فهرست به شما نشان داده خواهد شد که شامل نتایج جستجوی شما است. در اینجا می‌توانید پس از مقایسه قیمت‌ها و انتخاب گزینه مورد نظر، بلیط خود را رزرو کنید.
  • در مرحله آخر، کافی است روی دکمه خرید کلیک فرمایید و از طریق درگاه بانکی، پرداخت خود را انجام دهید. کمی بعد از تکمیل خرید، بلیط شما به ایمیلی که پیش‌تر ثبت کرده‌اید، فرستاده خواهد شد.

جمع‌بندی

از نکات مهم برای پروازهای خارجی می‌توان به تکمیل مدارک، ثبت درخواست در صورت همراه داشتن حیوان خانگی، آگاهی از میزان بار مجاز، شناخت انواع بلیط و مراجعه به اسنپ تریپ اشاره کرد. در پایان، فراموش نکنید که با استفاده مستمر از اسنپ تریپ می‌توانید کد تخفیف دریافت کنید. در این سامانه، امکان کنسل کردن بلیط را نیز دارید.