رپورتاژ آگهی


صفر تا صد مهاجرت کاری به کانادا

اقامت کاری کانادا با روش های مختلفی از سال ۲۰۲۲ میلادی به بعد برای اقشار مختلف متقاضیان از سرمایه گذاران تا کارآفرینان و متخصصان و کارجویان و دانشجویان، امکان پذیر است. در این گفتار به نقل از کارشناسان شرکت مهاجرتی هلیکا به عنوان مرکز تخصصی و با سابقه ارائه خدمات تخصصی اخذ شهروندی و اقامت کاری کانادا، شما را با آن چه درباره اقامت کاری کانادا و روش ها و قوانین مهاجرت به کانادا آشنا می کنیم.

راه های مختلف برای اخذ اقامت کاری کانادا چیست؟

یکی از روش های مهاجرت به کانادا، اخذ اقامت کاری است. شما با داشتن پیشنهاد شغلی یا راه اندازی کسب و کار قانونی در این کشور، می توانید اقامت را دریافت کنید. دریافت اقامت کانادا بیش از آن که نیاز به سرمایه داشته باشد، به تجربه و مهارت حرفه ای شما بستگی دارد. البته دانش زبان انگلیسی یا فرانسه شما نیز در کسب امتیاز حداکثری برای دریافت اقامت کاری کانادا موثر است.

شما برای اخذ اقامت کاری کانادا می توانید از برنامه مهاجرتی فدرال، روش جاب آفر، ویزای خود اشتغالی، برنامه مهاجرتی استانی، روش ویزای کار بعد از تحصیل، روش برنامه انتقال درون شرکتی و برنامه اکسپرس اینتری استفاده کنید که در ادامه درباره آن توضیحاتی ارائه شده است.

برنامه مهاجرت فدرال

به طور کلی برنامه مهاجرت فدرال، برنامه جذب نیروهای متخصص است. شامل دو زیر مجموعه به نام برنامه کارگر ماهر فدرال (FEDERAL SKILLED WORKER PROGRAM) یا FSWP و برنامه مهارت تجاری فدرال (FEDERAL SKILLED TRADES PROGRAM) یا FSTP است. برنامه ویژه تجارت در کانادا، تنها برنامه اقتصادی فدرال ویژه مهاجرت بوده و توسط آن، نیروهای کاری و مشاغل تجاری در دسته بندی های  اداره مهاجرت کانادا قرار می گیرند.

جاب آفر کانادا

جاب آفر کانادا (JOB OFFER) یعنی پیشنهاد شغلی از طرف یک کارفرمای کانادایی که می تواند ایرانی یا غیر ایرانی باشد. حداقل سن برای دریافت جاب آفر، ۱۸ سال است و حداکثر ندارد. اگر شرایط لازم برای گرفتن پیشنهاد شغل مشخص در کانادا داشته باشید، ویزای اقامت کاری را اخذ می کنید. انگشت نگاری برای دریافت ویزای جاب آفر کانادا الزامی است.

صفر تا صد مهاجرت کاری به کانادا

ویزای خود اشتغالی

از روش های  دریافت ویزای اقامت کاری کانادا، ویزای خود اشتغالی (SELF-EMPLOYED PERSONS) است. افرادی که کارآفرین بوده و توانایی راه اندازی کسب و کار قانونی بر اساس شرایط و ویژگی های اعلام شده دولت کانادا دارند، در این دسته قرار دارند. تجربه و مهارت و تحصیلات شما در اخذ ویزای خود اشتغالی تاثیر دارد. حداقل امتیاز ۳۵ و حداکثر نیز ۱۰۰ است. مهارت زبان انگلیسی یا فرانسه نیز امتیاز دارد.

برنامه مهاجرتی استانی (PNP)

برنامه مهاجرت استانی به کانادا (PROVINCIAL NOMINEE PROGRAM) یا PNP، به دلیل روند سیستم اکسپرس انتری فدرال و رقابت بالا، مورد استقبال هموطنان علاقمند به مهاجرت به کانادا پسا کرونا قرار گرفته است. با مهاجرت استانی کانادا بر اساس تخصص خود اقامت می گیرید. حداکثر سن برای متقاضی اکسپرس انتری وجود ندارد. بالاترین امتیاز برای متقاضیان تا ۳۰ سال سن است. بسیاری از PNP نیاز دارند که متقاضی، پروفایل فعال در POOL داشته باشد.

ویزای کار بعد از تحصیل (PGWP)

ویزای کار بعد از تحصیل به متقاضی امکان می دهد که پس از دانش آموختگی در کانادا، تا ۳ سال در کانادا اقامت کرده و کار پیدا کند و اقامت بگیرد. متقاضی می تواند همزمان برای اقامت هم با این ویزا اقدام کند.

برنامه انتقال درون شرکتی (ICT)

برنامه انتقال درون شرکتی مخصوص مدیران شرکت ها و سازمان ها است. بدون نیاز به مدرک زبان، بدون شرط سنی و همراه با خانواده می توانید به کانادا مهاجرت کنید. حداکثر تا ۱۰ هفته پس از تکمیل مدارک، می توان با ویزای آی سی تی عازم کانادا شد.

برنامه اکسپرس اینتری کانادا

برنامه اکسپرس اینتری کانادا یکی از معروف ترین روش های اخذ اقامت کاری کانادا است. یک سیستم مهاجرتی بوده و با توجه به امتیازاتی که به شما اعطا می شود، از طریق یکی از ۴ برنامه مهاجرتی اقامت کانادا می گیرید. اسکیل ورکر یا نیروی کار متخصص فدرال، اسکیل ترید یا نیروی متخصص فنی فدرال، تجربه کار کانادایی  و برنامه مهاجرت استانی کانادا ، برنامه EXPRESS ENTRY را تشکیل می دهد که در ادامه توضیح می دهیم.

  • برنامه نیروی کار ماهر فدرال (FEDERAL SKILLED WORKER PROGRAM)

برنامه نیروی کار ماهر فدرال یا برنامه نیروی متخصص فدرال، برنامه ای است که طی آن، افرادی که شرایط و فاکتورهای مورد تایید دولت مرکزی کانادا را دارند، برای کار و یا تجارت در این کشور، ویزا دریافت می کنند. اگر سابقه کار در خارج از کانادا دارید، می توانید اقامت دائم کانادا را از این طریق اخذ کنید. مسیر اصلی مهاجرت اقتصادی به کانادا بوده و تجربه کاری، ۱۵ امتیاز دارد.

  • برنامه نیروی کار ماهر اسکیل ترید (THE FEDERAL SKILLED TRADES CLASS)

برنامه نیروی کار ماهر اسکیل ترید، برنامه حرفه ای تخصصی فدرال مخصوص متقاضی ماهر و با تجربه است. افرادی که مهارت فنی و حرفه ای قابل راستی آزمایی برای ورود به کانادا دارند از طریق این برنامه فدرال دولت کانادا می توانند ویزای اقامت کاری و شهروندی بگیرند.

  • برنامه مهاجرت از طریق تجربه کار در کانادا (THE CANADIAN EXPERIENCE CLASS)

برنامه مهاجرت از طریق تجربه کار در کانادا، برای افرادی مناسب است که داخل کانادا سابقه دارند. داشتن تحصیلات در برنامه تجربه کانادایی ، الزامی نیست. اما اگر قصد کسب امتیاز از تحصیلات داشته باشید، داشتن مدرک  تحصیلی  الزامی است. یک سال سابقه کار پس از تحصیل در کانادا برای کسب امتیاز در این برنامه مهاجرتی الزامی است.

نحوه امتیاز بندی اکسپرس اینتری کانادا

در این مرحله ۶ عامل اصلی مورد بررسی قرار می گیرند. در صورتی که فرد بتواند حداقل ۶۷ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز را به خود اختصاص دهد، می تواند وارد مرحله دوم شود. مهارت های انگلیسی و فرانسه: در این قسمت حداکثر امتیازات قابل کسب ۲۸ خواهد بود. امتیازات شما بر اساس چهار مهارت – – Writing – Listening -speaking Reading خواهد بود. ارائه مدرک زبان برای انجام پروسه اسکیل ورکر الزامی می باشد و اگر حتی فرد بدون مدرک زبان هم بتواند به ۶۷ امتیاز مورد نظر هم برسد باز هم قادر به شروع پروسه اسکیل ورکر نخواهد بود.

در بخش تحصیلات شما می توانید حداکثر ۲۵ امتیاز کسب نمایید. حداکثر امتیاز در بخش امتیازات تجربه کاری ۱۵ امتیاز می باشد. اگر سن شما زیر ۴۰ سال باشد، بین ۸ تا ۱۲ امتیاز و اگر بالای ۴۰ بالا، بین ۳ تا ۶ امتیاز کسب می کنید. متقاضی بالای ۴۷ سال، از بخش سن، هیچ امتیازی کسب نمی کند.

چگونه ویزای کار کانادا بگیریم؟

شهرها و ایالات مختلف در کانادا، مرتباً مشاغل مورد نیاز کانادا را اعلام می کنند. در صورتی که در مشاغل کانادا تخصص دارید شانس بالاتری برای یافتن کار خواهید داشت. علاوه بر برنامه اسکیل ورکر در صورتی که بتوانید از کانادا پیشنهاد کار قابل قبول دریافت کنید نیز می توانید ویزای کار کانادا را کسب کنید. برای اخذ اقامت کاری کانادا باید دانش زبان خود را اثبات کنید. به جز روش ICT، مهاجرت کاری به کانادا بدون مدرک زبان تقریبا ممکن نیست.

مدارک لازم برای ویزای کار کانادا چیست؟

شخص متقاضی کار در کانادا باید همه مدارک ویزای کار و اجازه کار در کانادا را از کارفرمای خود دریافت کند و اسناد و فرم های زیر را نیز جهت ارائه فراهم کند:

  •  سند مسافرتی و یا گذرنامه معتبر
  • ۲ قطعه عکس از شخص متقاضی و اعضای خانواده
  • اسنادی مبنی بر اینکه الزامات شغل خود را در آینده برآورده می نمایید
  •  در صورت لزوم گواهی D’Acceptation du Quebec
  • اثبات روابط با همسر، فرزندان و شرکای کاری
  •  تکمیل فرم درخواست اجازه کار (IMM 1295)
  • تکمیل فرم اطلاعات خانوادگی (IMM 5645)
  • لیستی از بررسی اسناد تکمیل شده (IMM 5488)

پیش نیازهای ویزای کار کانادا کدام است؟

  1. سن کمتر از ۴۰ سال
  2. تجربه کاری متناسب با رشته تحصیلی (حداقل ۳ سال)
  3. مدرک تحصیلی (حداقل لیسانس)
  4. مدرک زبان ( با حداقل نمره آیلتس ۶.۵)
  5. کسب حداقل امتیاز ۶۷ در این سیستم

قرار داشتن رشته تحصیلی متقاضی در لیست مشاغل مورد نیاز کانادا نیز مهم است.

 متقاضیان ویزای کار که در کانادا هستند، برای دریافت مجوز کار، ملزم به داشتن شرایط زیر هستند:

  • مجوز اقامت موقت در کانادا
  • ویزای تحصیلی (ویزای تحصیلی یا کاری همسر فرد نیز قابل قبول است)
  • پیشنهاد کاری از یک کارفرمای کانادایی.

جمع بندی

اگر قصد دریافت ویزا و اقامت کانادا را به عنوان نیروی متخصص یا کارآفرین یا سرمایه گذار دارید، می توانید از خدمات موسسه مهاجرت به کانادا هلیکا برای دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات تکمیلی، استفاده کنید. برای دریافت مشاوره می توانید به وب سایت این مجموعه مراجعه کنید.