جالب و خواندنی


سفر با دوچرخه

دوچرخه یکی از وسایل حمل و نقل است که اگر نوع درست آن را انتخاب کنید، حتی می‌توان با آن مسافرت کرد. حالا اصلا دوچرخه مناسب را بر چه اساسی می‌توان انتخاب کرد؟ دوچرخه‌ها براساس عمکرد، ساختارو جنس کاملا با هم متفاوت هستند، بنابراین باید یکی از آنها را براساس علایق، نیازها و آمادگی جسمانی انتخاب نمایید. در این مطلب قصد داریم درباره دوچرخه‌های مناسب برای سفر حرف بزنیم. اگر شما هم علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

سفر با دوچرخه

سفر با دوچرخه سختی‌های مخصوص به خودش را دارد. جدا از اینکه سرما و گرمای هوا کار را برای دوچرخه‌سوار کم می‌کند، استفاده از این وسیله حمل و نقل، انرژی زیادی از انسان می‌گیرد. اما با وجود همه اینها افراد زیادی هستند که به سفر با دوچرخه علاقه دارند. در سفر با دوچرخه جدا از اینکه باید یک وسیله عالی و با کیفیت داشته باشید، به برخی امکانات جانبی نیز نیاز است. در ادامه همه این موارد را بررسی خواهیم کرد.

انتخاب انواع دوچرخه برای سفر

انواع دوچرخه مناسب برای سفر به شرح زیر است:

دوچرخه‌های جاده‌ای|  Road Bikes

دوچرخه‌های جاده از هر نظر برای سفر مناسب‌تر از دوچرخه‌های شهری و کوهستان هستند. این دوچرخه‌ها تایرهای باریک، فریم ظریف، فرمان صاف و افتاده‌ای دارند و سبک وزن هم هستند. این سبک وزنی باعث می‌شود بتوانید در جاده با سرعت بالایی دوچرخه‌سواری کنید.

دوچرخه‌های کوهستان| Mountain Bikes

دوچرخه‌های کوهستان همانطورکه از نامشان پیداست برای دوچرخه‌سواری در کوه، تپه، دشت و طبیعت مناسب هستند. این دوچرخه‌ها تایرهای پهنی دارند و محل نشستنشان هم بسیار راحت است. به خاطر این ویژگی‌ها دوچرخه کوهستانی بسیار در میان مردم محبوب است  و برای مقاصدی غیر از موارد گفته شده هم استفاده می‌شود.

یکی دیگر از مزایای این دوچرخه‌ها داشتن چرخ‌دنده‌های متنوع است. در صورتی که قصد دارید از دوچرخه‌های کوهستانی بر روی آسفالت و سطوح صاف استفاده کنید، باید برایش تایر اسلیک ( تایرهایی با سطح نرم) بگیرید. تنها مشکل این دوچرخه‌ها برای سفر این است که جای کمتری برای حمل بار نسبت به دوچرخه‌های توریستی دارند.

دوچرخه‌های توریستی|   Touring Bikes

دوچرخه‌های توریستی|   Touring Bikes

دوچرخه‌های توریستی همانطورکه از نامشان پیداست، مناسب برای استفاده در مسیرها طولانی هستند. این نوع دوچرخه‌ها به‌راحتی وسایل همراه را هم حمل می‌کنند. دوچرخه‌های توریستی یک فرم مثلثی بزرگ دارند و استحکام و قدرتشان هم نسبت به دوچرخه‌های جاده‌ای بیشتر است. همچنین در این دوچرخه‌ها چرخ دنده‌های بیشتری نسبت به دوچرخه‌های جاده‌ای استفاده شده است. چرخ‌دنده‌ها در این نوع دوچرخه پایین‌تر قرار دارد و به همین دلیل راحت‌تر از تپه‌ها بالا می‌رود. دوچرخه‌های توریستی را بالای بهترین نوع دوچرخه برای سفر دانست.

دوچرخه‌های هیبرید|   Hybrid Bicycles

اگر یک دوچرخه می‌خواهید که هم در کوهستان بتوان از آن استفاده کرد و هم به درد جاده بخورد، دوچرخه‌های هیبریدی انتخاب مناسبی برایتان خواهند بود. این دوچرخه‌ها فریمشان ظریف‌تر و تایرهایشان باریک‌تر از دوچرخه کوهستانی است و فرمانشان بالا قرار گرفته تا دوچرخه‌سوار بتواند صاف بنشیند. دربرابر دوچرخه‌های جاده‌ای، این دوچرخه‌ها راحت‌تر و باثبات‌ترند اما نسبت به دوچرخه‌های کوهستانی هم سرعت کمتری دارند و هم چرخ‌دنده‌های پایین‌تری.

معرفی دوچرخه‌های برقی مناسب سفر

معرفی دوچرخه‌های برقی مناسب سفر

برخی از دوچرخه‌های برقی که برای سفر مناسب‌اند به شرح زیر هستند:

دوچرخه‌های برقی تاشو

دوچرخه‌های برقی تاشو نمونه‌ای از دوچرخه هستند که می‌توان در مواقع نیاز آنها را جمع کرد و حملشان هم آسان است. زمانی که بخواهید در طول سفرتان از هواپیما، قطار، اتوبوس یا ماشین استفاده کنید، یعنی نخواهید کل مسیر را با دوچرخه طی نمایید؛ می‌توانید آنها را تا و با خود حمل کنید.

درواقع اگر قصد تجربه یک سفر ترکیبی با دوچرخه و یک وسیله حمل و نقل دیگر را دارید، خرید دوچرخه‌های برقی تاشو انتخاب مناسبی برایتان خواهد بود. این دوچرخه‌ها قدرت خوبی دارند و همه جا هم می‌توان از آنها استفاده کرد. از میان انواع مدل‌های دوچرخه برقی تاشو می‌توان به دوچرخه برقی تاشو Fiido 500، دوچرخه برقی تاشو omeci 500 و دوچرخه برقی شیائومی مدل C20 به‌عنوان بهترین‌ها اشاره کرد.

دوچرخه برقی توریستی

همانطورکه گفته شد، بهترین دوچرخه برای سفر دوچرخه توریستی است. حالا اگر می‌خواهید راحت‌تر سفر کنید، بهتر است دوچرخه برقی توریستی تهیه نمایید. مزیت این نوع دوچرخه صرف انرژی کمتر است. خصوصا برای زمان‌هایی که مسیر طولانی است یا ناهمواری دارد، اگر دوچرخه‌تان برقی باشد فقط با وارد کردن یک قدرت و نیروی کوچک می‌توانید آن را به حرکت درآورد.

از آنجایی که دوچرخه‌های سایکل توریسم بیشتر از سایر دوچرخه‌ها امکان حمل بار دارند، پس درباره حمل وسایل مورد نیاز برای سفرتان هم نباید نگران باشید. بهترین مدل‌های دوچرخه برقی توریستی عبارتند از: ترنزیت جاینت مدل ای پلاس، دوچرخه توریستی جاده‌ای مدل فلش، وات گلدن و…

تجهیزات لازم برای سفر با دوچرخه

تجهیزات لازم برای سفر با دوچرخه

اگر قصد دارید با دوچرخه سفر کنید، باید مطمئن شوید که دوچرخه‌تان تجهیزات لازم را دارد یا نه. درواقع یک دوچرخه مناسب برای سفر باید تجهیزات زیر را داشته باشید:

  • قفسه عقب و جلو که امکان حمل بار در دوچرخه ایجاد می‌کند.
  • زین مناسب که هنگام سفر کاربرد زیادی دارد.
  • قفسه بطری آب که با کمک آن می‌توانید سه بطری آب با خود حمل کنید.
  • آینه بغل که شما در ترافیک و سفر جاده‌ای کمک می‌کند بتوانید وضعیت را چک و کنترل کنید.
  • انواع خورجین، کیف، سبد که می‌توانید در آنها وسایلتان را قرار دهید.
  • تایر یدک تا در صورت خراب شدن تایر دوچرخه در شرایطی که به فروشگاه دسترسی ندارید بتوانید از آن استفاده کنید.
  • قفل و زنجیر چرخ که بتوانید دوچرخه خود را در امنیت قرار دهید.
  • چراغ که بتوانید در شب و مسیرهای مه‌آلود از آن استفاده کنید.
  • گلگیر که از دوچرخه شما در شرایط بارانی محافظت کند.

کلام آخر

در این مطلب درباره دوچرخه مناسب برای سفر حرف زدیم. پس از خواندن این نوشته باید متوجه شده باشید که بهترین انتخاب برای دوچرخه‌ای که می‌خواهید با آن سفر کنید، دوچرخه توریستی است. چون اصلا برای همین کار ساخته شده و در ساخت آن فضایی هم برای حمل بار در نظر گرفته‌اند. خود دوچرخه توریستی انواع مختلفی دارد و هم می‌توانید برقی و هم غیر برقی آن را بخرید که این دیگر به نیازها و سلایق شما باز می‌گردد.

اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مقاله بدان اشاره نشد، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.